Saab V4:an är 40 år gammal, och Saabo-husvagnen är drygt 50. Men det här gamla strävsamma paret fungerar fortfarande bra.
– Saabo-husvagnen är riktigt häftig. Den kommer att dra blickar till sig på campingar i sommar, säger Magnus Söderlund, ägare av Sodtech i Växjö.
Nu har du chansen att åka runt med två Saab-klassiker.
Det är oklart exakt hur många sådana här husvagnar som Saab tillverkade mellan 1964 och 1968, men uppgifter säger att det inte var fler än 500 stycken. Idag är de flesta borta, offer för rost och andra ålderkrämpor.
Men så har vi det här fina – och därmed unika – exemplaret till försäljning i Växjö.
– Jag har försökt köpa en sån här husvagn i flera år, och var nära tidigare. Men då var det ett exemplar på museum som såldes blixtsnabbt, berättar Magnus Söderlund, ägare av Sodtech i Växjö.
– Men nyligen fick jag kontakt med en man utanför Älmhult som hade den här husvagnen och då slog jag till.
Nu säljer Magnus Saabo-vagnen i paketpris ihop med en 40 år gammal Saab V4.
– Ja, vi ville främst ha en fin annons där Saabo-vagnen dras av en klassisk V4:a. Den här bilen kanske inte är i bästa skick, men den fungerar att köra med. Växellåda och motor fungerar, men bilen är inte besiktad.
Husvagnen är däremot besiktad och redo att husera campinggäster.
– Det är väldigt unikt att ha en sån här husvagn idag, så den kommer att dra många blickar till sig.
– Fyra personer kan faktiskt sova i den, trots att den ser så liten ut. Visst, två av personerna kanske bör vara barn för sen är utrymmet maxat, säger Magnus.
Saabo producerades av Saab mellan 1964 och 1968 och byggdes i Ljunga, utanför Norrköping.
De första prototyperna tillverkades utan bromsar, men det fick man snabbt ändra på.
Det var viktigt att hålla vikten nere eftersom husvagnen måste kunna dras av bilar med så lite som 25 hästkrafter (19 kW), som till exempel de 38 hk (28 kW) hos en tvåtakts Saab 96.
Trots den ringa storleken designades Saabon för att rymma en familj på fyra personer. Konstruktionen var två halvskal i glasfiber med en isolering i kartong mellan lagren.
Saabon hade stora, låga fönster fram och bak så föraren i dragbilen kunde använda den vanliga mittbackspegeln för att se bakåt.
Efter att tillverkningen av Saabo lades ner såldes formarna för tillverkningen till ett företag i Borlänge som fortsatte produktionen under namnet CABO, efter företagets namn Caravan i Borlänge AB.
Minst 438 exemplar av Saabo tillverkades.
Maths Nilsson är grundare av Carup.