På bara 10 månader utvecklade Saab-ingenjörer på Nevs i största hemlighet en av världens mest avancerade elbilar i Trollhättan. Unika elmotorer på varje hjul gör att Nevs Emily GT har väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nu kan den svenska elbilen räddas i sista sekunden.
– Det är en för snygg, bra och modern elbil för att gå i graven, säger Nevs vd Nina Selander till Carup.
Den svenska elbilen Nevs Emily GT slog ner som en bomb i för en vecka sedan när den avslöjades av Auto Motor Sport. Nu kan Carup berätta unika detaljer om det hemliga utvecklingsprojekt som på bara tio månader ledde fram till att en av världens mest avancerade elbilar togs fram i Trollhättan. Nu jobbar krafter inom Nevs för att den svenska elbilen ska kunna gå i produktion, trots att Nevs lagts på is.
Allt började med att Nevs ägare Evergrande hade köpt hjulmotorföretaget Protean Electric. Mycket hastigt fick Nevs under 2019 uppdraget att ta fram en unik elbil som skulle visa på fördelarna med hjulmotorer. Kodnamnet för projektet blev Nevs Emily GT, då ordern från Evergrande kom samma dag som Emily. Uppdraget att leda projektet gick till Nevs chefsingejör och programdirektör Peter Dahl, en rutinerad utvecklingsingenjör som började på Saab Automobile redan 1994.
LÄS MER: CHRISTIAN VON KOENIGSEGG TESTADE NEVS EMILY GT
LÄS MER – NEVS HEMLIGA PLAN: SLÄPPA KOMBI, CAB OCH COUPÉ
– Vi har gjort mycket på Nevs men det har varit hemligt, nu kan vi äntligen visa upp lite mer. Bilen togs fram på bara tio månader efter att vår utvecklingschef Frank Smit fått uppdraget i Kina. Vi hade ingenting framme när vi började. Totalt har 350 personer arbetet med projektet, ungefär hälften är anställda på Nevs, berättar projektledaren Peter Dahl på Nevs för Carup.
Resultatet är en unik Grand Tourer med egenskaper som överträffar många av dagens elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. En senare version kommer ha totalt 653 hk och 2 200 Nm från fyra hjulmotorer.
Den unika hjulmotortekniken ger flera fördelar, men också några nackdelar hos Nevs Emily GT.
– Det är en rymlig bil med mycket körglädje. Den är väldigt lätt och stabil att köra. Den har en unik balans mellan komfort och körglädje, men kan fortfarande vara en familjebil. Vi hade Porsche Panamera och Porsche Taycan som benchmark under utvecklingen, säger Peter Dahl.
Systemet med fyra hjulmotorer ger unika möjligheter att styra vridmomentet på varje hjul, det kan till och med få bilen att svänga utan att man behöver vrida på ratten. En gammal bil känns som en slalomskida, medan Nevs Emily GT beskrivs som en carvingskida. Dessutom blir bilen rymligare än andra elbilar då inga drivenheter stjäl utrymme.
– Möjligheterna till torque vectoring är fantastiska, allt vridmoment kan styras. Det är som att byta från raka slalomskidor till carvingskidor. Dessutom gör hjulmotorerna att allt glapp elimineras, det blir en oerhört direkt och solid känsla. På minussidan finns att den ofjädrade vikten på varje hjul blir högre. Det har vi löst med ett bra chassi med luftfjädring och aktiva dämpare, säger Peter Dahl.
Bilen har stora innerutrymmen och större plats för batteri än andra elbilar. Det gör att Nevs kan sätta in ett 175 kWh batteri som ger räckvidd på över 100 mil. På prototypbilarna sitter dock bara ett 52 kWh batteri som hämtats från Saab 9-3.
LÄS MER – NEVS HEMLIGA PLAN: SLÄPPA KOMBI, CAB OCH COUPÉ
Vid långkörning är hjulmotorerna mer energisnåla än en elbil med traditionell fyrhjulsdrift från två elmotorer. Prototyperna gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder, med nyare generation hjulmotorer blir accelerationen 3,2 sekunder.
Designen på bilen kommer från första början från en skiss som togs fram av en hemlig italiensk toppdesigner som bjudits in av Evergrande, sedan har den finslipats och gjorts realistisk av designers i Trollhättan. Många tycker att bilen har tydliga Saab-gener.
– Alla som har sett bilen säger att de vill köpa den. Vi fick skissen från Kina och vi gillade den från första början. Sedan har vi jobbat vidare på den och gett den en skandinavisk touch, några som arbetat med den är gamla Saabare, den har rena linjer och skandinavisk design.
När prototyperna togs fram hade Evergrande och Nevs gott om pengar, och det var inte uteslutet att bilen skulle gå i produktionen. Men under 2020 slog krisen till och det som var tänkt att bli 20 prototyper drogs ner till sex stycken körbara bilar. Men i stort sett är det en färdigutvecklad elbil med prestanda i absolut världsklass. Den skulle vara fullt möjlig att sätta i produktion om någon är intresserad. Många biltillverkare visar idag upp prototyper av elbilar som är lika långt från produktionsstart.
– Projektet är ungefär 1,5 år från att kunna gå i produktion. Allt finns framme för att ta den vidare till produktion. Prototyperna är helt kördugliga förutom att det fattas airbag- och Autobroms-system, säger Peter Dahl.
Glädjen och stoltheten att äntligen få visa upp resultatet av arbetet är trots allt stor inom Nevs.
– Det är lite blandade känslor, bara att få genomföra ett sådant projekt med en fantastiskt duktig organisation har varit otroligt roligt, och nu får vi äntligen visa upp det. Många har frågat oss vad vi gjort i 10 år. Vi har tagit fram 13 olika bilprojekt, det här är ett av dem, säger Peter Dahl.
Förhoppningen är nu att hela eller delar av Emily-projektet ska kunna räddas och i någon form bli verklighet. Flera intresserade har redan försökt köpa de sex historiska prototyperna, även om de blir svårt att få dem inregistrerade. Den som är intresserad av affärsuppgörelser runt projektet är varmt välkommen att höra av sig till Nevs.
– Det är till salu, men det är en glädje att få visa det. Det borde få leva vidare, det är en för fin, för bra och för modern bil för att det inte ska bli något av det. Intressenter är välkomna, säger Nina Selander, vd för Nevs.
Fotnot: Bilder är i de allra flesta fall fotograferade i Trollhättan av Peter Wahlström – PLINT Marketing.
FAKTA: NEVS EMILY GT
Pris: Förhandlingsbart, hela projektet är till salu!
Motorer: 4 st elmotorer, systemeffekt 653 hk/2 200 Nm, 480 hk i prototypversion.
Prestanda: 0–100 km/h 3,2 sekunder, prototypversion 4,8 sekunder. Toppfart 250 km/h. Räckvidd: 10000 km (WLTP).
Batteri: Upp till 175 kWh.
Laddeffekt: AC 11 kW, DC 350 kW.
Mått: Längd, bredd, höjd, mm 4 861/1 940/1 395 mm. Axelavstånd 3 000 mm.
Tjänstevikt: 2 375 kg. Maxlast 595 kg. Bagagevolym 540 l. Frunk 150 l.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter