Volvo P1800 Cyan har blivit en succé. Nu visar företaget upp unika bilder på hur en Volvo P1800 skräddarsys och nytillverkas i kolfiber. Motorn på 350 hästkrafter kommer från en modern Volvobil.
Cyans nytolkning av Volvos ikoniska P1800-modell har fått en enorm uppmärksamhet i hela världen och ett antal bilar har redan tillverkats. Nu visar Cyan för första gången upp den unika processen hur bilen skräddarsys och nytillverkas i kolfiber med en ursprunglig P1800 som utgångspunkt.
Köparen i USA valde GT-versionen med ett antal unika egenskaper, inklusive en djupröd exteriörfärg i kombination med en sandfärgad interiör och skräddarsydda säten, samt ytterligare lager av ljudisolering. Den fyrcylindriga VEA-motorn kommer från Volvos moderna modeller och är trimmad till 350 hästkrafter för att ge inspirerande körbarhet med GT-känsla. Kraften går ner i backen via den femväxlade skräddarsydda Holinger-växellådan. Slutväxeln är i GT-specifikation för bättre komfort.
När en gammal Volvo P1800 har hittats som donatorbil demonteras den gamla bilen. Chassit placeras i en ställning där det blir förstärkt med höghållfast stål. Här förbereds också monteringen av den specialgjorda fjädringen. Därefter rostskyddas chassit i flera lager.
Under tiden har kolfiberkarossen tillverkats. Den gifts sedan ihop med chassit med ett höghållfast lim som gör bilen superstyv. Den totala vikten för hela bilen stannar på 990 kg. Volvo P1800:ns gamla elledningar och komponenter är helt ersatta med ett modernt CAN-bussbaserat, PDM-kontrollerat system designat av Cyans elektronikingenjörer.
Det finns några detaljer från originalbilen som blir kvar:Bakljus, motorhuvsspärr, handbromsspak och chassigolvet. Alla andra delar är specialtillverkade av Cyan. Instrumentpanelen påminner starkt om originalet, men allt är nytillverkat och baserad på toppmodern teknik. Högtalarna ser ut som på 60-talet men erbjuder perfekt ljud och möjligheten att prata i handsfree.
– Den rena och förarorienterade interiören i originalbilen har noggrant designats om med moderna material och teknik. Det breda utbudet av interiöralternativ inkluderar signaturkombinationen av mjukt läder och ull. När bilen är färdigbyggd kan bilen hämtas vid Cyan-huvudkontoret i Göteborg, Sverige, eller transporteras till en valfri plats av kunden och få livstidssupport från teamet av Cyan-ingenjörer, var som helst i världen, uppger Cyan.
Fakta Volvo P1800 Cyan
Motor: Tvåliters turbomotor med fyra cylindrar. Cylinderdiameter och slaglängd: 82×93,2 mm
Kompressionsförhållande: 10,2: 1.
Effekt: 350 hk vid 7000 rpm
Max vridmoment: 455 Nm vid 6000 rpm
Laddtryck: 2,7 bar
Max varvtal: 7700 rpm
Turbo: Borg Warner EFR, keramiska kullager.
Avgasrör: Dual tube rostfritt stål, dubbla katalysatorer.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Manuell femväxlad låda. Kardanaxel i kolfiber.
Mått: Axelavstånd: 2446 mm, Längd: 4203 mm Bredd: 1748 mm
Höjd: 1220 mm Spårvidd fram: 1466 mm, Spårvidd bak: 1489 mm. Tankvolym: 57 liter
Bromsar: Fram: 4-kolvs bromsok, 362×32 mm skiva Bak: 4-kolvs bromsok, 330×25,4 mm skiva
Hjul: Framdäck: Pirelli P Zero 235/40-R18 Bakdäck: Pirelli P Zero 265/35-R18
Vikt: Tjänstevikt 990 kg Viktfördelning: 47% fram, 53% bak.
LÄS ÄVEN:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter