Unik Volvo 240 med Volvos egen V8: ”Riktigt ball”

Volvos suveräna superkompakta V8-motor – i en klassisk Volvo 240. Snacka om svårslagen kombination. Nu säljs det unika Volvo-bygget på auktion. 
– En riktigt ball och välbyggd 240-V8 med diskret look, uppger Bidders Highway.

Volvo har bara haft två bilmodeller med V8-motor sedan 1927. Ja, om vi bortser från prototypen Volvo Philip från 1952 förstås. Volvos första V8 lanserades 2005 i XC90-modellen. Ett år senare kom den i nya Volvo S80. Att få ner en stor V8-motor på tvären i en Volvo med trångt motorutrymme krävde trollkonster av ingenjörerna. 

Volvo vände sig till Yamaha som hade utvecklat en superkompakt V8-motor för båtar. Istället för den vanliga vinkeln på 90 grader mellan cylinderbankerna har Yamahas V8 en vinkel på 60 grader, vilket gör den väldigt utrymmeseffektiv. Volvo och Yamaha gjorde tillsammans ett stort antal förbättringar på V8:an och gav den kodnamnet B8444S.

Resultatet blev en 4,4 liters V8 utan överladdning som utvecklar hela 315 hästkrafter och 440 Newtonmeter. För att lyckas montera motorn tvärställd i XC90 och S80 sattes generatorn direkt på motorblocket och kamaxlarna drivs av små hjälpkedjor. Dessutom flyttades det vänstra blocket något framför det högra. Resultatet var en av tidernas mest kompakta V8:or med en längd på endast 735 mm och en bredd på 635 mm. Aluminiummotorn väger inte mer än 190 kg. Motorn används också i sportbilen Noble M600 med dubbla turbo. 

Volvo 240 är en väldigt populär modell för V8-konvertering – men oftast är det amerikanska rovor som brukar hitta ner under huven. Men i Sverige har en bilägare gift ihop Volvos egen 4,4-liters V8-motor med en Volvo 240 från 1980. Det unika bygget är läckert utfört och V8:an har ett öppet insug mellan cylinderbankarna, som sticker upp genom motorhuven. Den välpackade V8:an har gott om svängrum under huven hos en 240 och efter att plastkåporna tagits bort kan aluminiummotorn beundras i all sin prakt. 

Kraftverket är kopplat till en sexväxlad manuell BMW-låda och bakaxeln från GM har en lamelldiff får att hantera alla 315 hästkrafterna. Den 43 år gamla Volvo 240 sägs vara i ett både fint och rostfritt skick. Inreningen är uppgraderad med sportstolar utan nackstöd,träratt från Nardi och ett uppgraderat instrumentkluster. Bilen säljs av Bidders Highway på auktion nu och kan bli en otrolig hjulklapp.

LÄS MER: