Nu ska en unik svensk solcellslastbilen premiärvisas. Solceller som täcker hela släpet laddar ström både när bilen körs och är parkerad. Bakom projektet står bland annat Scania och forskare vid Uppsala universitet.
Tung trafik är en av de största källorna till koldixodutsläpp. Men nu kan en ny svensk innovation bidra till kraftigt sänkta utsläpp i framtiden. Nästa vecka premiärvisas en Scanialastbil med solceller. Solceller på lastbilarna genererar solenergi som direkt kan minska koldioxidutsläppen från lastbilen och dessutom ge el till elnätet, så kallad Vechicle-to-Grid.
Scania-lastbilens släp är mer eller mindre helt täckt av solceller. Solenergin laddar ett batteri som dels kan driva hybridmotorn och dels, medan lastbilen står parkerad, kan generera el till elnätet. Släpet kan därmed både producera och lagra el genom det stora batteriet som laddas.
Solcellslastbilen har utvecklats under två år i ett samarbete mellan Scania, Midsummer, Eksjö Maskin & Truck, Dalakraft, Ernst Express och forskare vid Uppsala universitet. Den 28 september invigs den och gör sin premiärtur. Sedan ska lastbilen testas i trafik under en längre tid i vanliga transportuppdrag.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter