Tesla har kört om Toyota som världens mest värdefulla bilmärke. Men fortfarande är Ferrari det allra starkast lysande bilmärket. Här är bilvärldens hetaste märken 2023.
Toyota har länge klassats som det mest värdefulla bilvarumärket i världen. Men nu har Tesla kört om enligt en ny varumärkesundersökning från Brand Finance. Tesla har ökat 44 procent på ett år och är nu värt omkring 700 miljarder kronor som bilmärke.
Toyota har sjunkit tillbaka till tredjeplatsen och tappat 18 procent till 550 miljarder kronor. Ny tvåa är Mercedes-Benz.
– Denna tillväxt i varumärkeskapital är ett positivt tecken för Tesla, eftersom det indikerar att konsumenter känner igen och uppskattar varumärket mer, vilket potentiellt kan leda till ökad försäljning och intäkter i framtiden, uppger Brand Finance.
Andra bilmärken som återfinns på topp tio bland de mest värdefulla är BMW, Porsche, Volkswagen, Honda, Ford, Hyundai och Audi. En av årets stora vinnare är Hyundai som ökar med 17 procent och slår sig in på topp tio före Audi. Volkswagen har tappat 17 procent på ett år, så kanske är Thomas Schäfer rätt ute när han vill göra om märket till ett ”Love Brand” igen.
När det kommer till starka varumärken i bilvärlden är det andra namn som gäller. Ferrari är det allra starkaste namnet i bilvärlden och varumärket värderas till 80 miljarder kronor. Lamborghini har dock klättrat från plats sju till plats två under det senaste året, och är nu hack i häl på Ferrari. Porsche värderas högt på börsen i kraft av ett starkt varumärke, men ligger efter både Ferrari och Lamborghini om vi ska tro Brand Finance.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter