Det finns lyxbilar – och så finns det Mansory Bentley Flying Spur W12.
Mansory bygger om världens dyraste bilar åt de mest förmögna och kräsna kunderna.
Här kan fyra personer kan färdas i yttersta extravagans i upp till 340 km/h.
Går det att göra det bästa ännu bättre? Ja, det hävdar Kourosh Mansory. Sedan drygt 30 år tillbaka förädlar Mansory de dyraste lyxbilarna. Mansory individualiserar bilar från Porsche, McLaren, Lamborghini, Ferrari, Rolls-Royce och Bentley åt kunder som vill ha något alldeles extra. Kunderna är förmögna personer som tycker att världens dyraste sport- och lyxbilar känns lite för vanliga.
Bentley Flying Spur W12 är redan från start en förstklassig lyxbil och världens snabbaste sedan. Kanske den ultimata lyxbilen för den som vill köra själv i stället för att sitta i baksätet och jäsa. Bland köparna till den vanliga Flying Spur finns programledaren Jeremy Clarkson. Bilförädllaren Mansory tar det dock ett steg vidare. De har släppt en skräddarsydd version för den som inte nöjer sig med världens snabbaste sedan.
Mansory Flying Spur har uppgraderats med kolfiber både på insidan och utsidan. Bentleys elegans har getts en brutalare framtoning genom att det mesta är svartlackerat och nya spoilers och diffusorer har tillkommit. Grillen är utbytt och de fyra avgasutblåsen har blivit ännu grövre.
Bentleyn är dessutom sänkt med upp till 30 mm, vilket vissa skulle kalla hädelse. Hjulen är bland det fetaste som går att sätta på en serietillverkad bil: 22-tummare i dimensionen 275/35 fram och maffiga 335/25 bak.
En vanlig Bentley Flying Spur har 612 hk från W12-motorn, men Mansory nöjer sig inte med det. W12 har fått en effektökning till 710 hk och vridmomentet är 1000 Nm. Toppfarten är numera 340 km/h, vilket gör bilen till världens snabbaste sedan. Accelerationen upp till 100 km/h går på endast 3,6 sekunder.
Bentley är kända för att ha bland bilvärdens förnämsta interiörer, men det hindrar inte Mansory från att dra av Bentleys skinnklädslar och slänga ut träpanelerna. Sätena har en skräddarsydd läderklädsel med 3D-effekt på präglingen. Träpanelerna har ersatts med specialtillverkade i kolfiber. Till och med askkoppen går att få i kolfiber.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter