Ulf Lundell köpte elbil: ”Det behövs 15 appar”

Ulf Lundell bekänner sina elbilsproblem. I nya boken berättar nationalidolen om hur han snavar på den moderna tekniken. 
– Man ska aldrig ladda från 220 volt, det kan bli brand, skriver Ulf Lundell i Vardagar 12. 

Han har blivit med elbil på äldre dagar. Det har däremot inte varit helt problemfritt: Ulf var inte beredd på alla utmaningar elbilen för med sig. Om detta berättar han bland annat i sin senaste bok. Vardagar 12 är en serie med hans privata dagboksurval. Det är allt från en stilla begrundan kring en koltrast evinnerliga sökande efter föda till en attack mot elbilar.

– Att det behövs 15 appar för att kunna ladda en elbil på längre resor i Sverige. Självklart ska laddstolparna ägas och skötas av staten. En koltrast i trädgården sliter bort löv, letar mat, skriver Ulf Lundell.

Livet som elbilsägare har vänt upp och ner på tillvaron på Österlen. Den nya mackapären för med sig problem som han aldrig tidigare kunnat föreställa sig. Och Ulfs bekymmer fick experten Claes Hemberg att rycka till undsättning. 
– Marknaden har inte sett till konsumenterna. Han har helt rätt, det ska inte behövas så många appar för att ladda bilen. När varje bolag har sin egen app blir det krångligt och tar man fel app så blir det en extrakostnad, säger Claes Hemberg.

Ekonomiexperten ger Ulf Lundell rätt i kritiken mot laddkaoset.

Han har skrivit en krönika i Privata Affärer om Ulf Lundells elände med elbilsladdningen. Enligt Claes Hemberg är branschen dålig på att möta sina kunder Istället inför de krångliga system med appar som är lätta att missförstå och krångliga att hantera. 
– Det är som om man har ett betalkort för att handla mat och sedan ett annat för att gå och köpa kläder. Jag har försökt tala med energibolagen om detta, men ingen vill göra något åt saken. Samtidigt är det en anledning till att folk inte vill ha elbil, säger Claes Hemberg.

Ulf Lundell medger att han inte var beredd på alla de här problemen elbilen för med sig.
– Hörde mig för om det går att sätta en laddstolpe här. Det går. Och man ska enligt Jimmy aldrig ladda en elbil från 220 volt. Kan bli brand. Han beställer. Det går framåt, skriver Ulf Lundell.

Claes Hemberg ger oss en historisk odyssé över elbilens historia. Sedan den första elbilen dök upp har laddningen stötts och blötts otaliga gånger. 
– När den första elbilen kom så fanns det knappt några stolpar. När man väl hittade en så fanns det kanske inte ström. Nu är situationen annorlunda. Det finns stolpar, men de är krångliga att använda. Jag är ändå helt säker på att det kommer att sätta sig i framtiden.

Problemet är att företagen som sköter elektricitet och stolpar verkar strunta i sina kunder. Det menar i alla fall Claes Hemberg. 
– Branschen vill inte lämna ut snittpris, de är hopplöst ointresserade av sina kunder. Hela branschen måste komma överens om att det är kunden som vi ska hjälpa. 
Foto stora bilden till vänster: K.P. / Wahlström & Widstrand Pressbild
LÄS MER:

.

Senaste nytt