Nu svartlistas Volvo Cars huvudägare Geely av Ukrainas antikorruptionsmyndighet. Geely har ökat sin vinst med 5105% i Ryssland senaste året.
– Geely fortsätter att betala skatt till Rysslands budget, stöder aktivt dess ekonomi och sponsrar följaktligen aggressionen mot Ukraina, skriver Ukrainas antikorruptionsmyndighet i ett uttalande.
Volvo Cars systermärke Geely Auto har valt att stanna kvar i Ryssland och har blivit stor vinnare på marknaden när andra märken försvunnit. I maj i år ökade Geely Auto sin försäljning i Ryssland med 682 procent till en marknadsandel på 13,8 procent. På en månad sålde Geely Auto över 7000 bilar i Ryssland och är nu Ryssland tredje största bilmärke.
Både Volvo Cars och Geely Auto har Geely Holdings som huvudägare och nu svartlistar Ukrainas antikorruptionsmyndighet Geely. De har tidigare svartlistat Mondelez, vilket utlöst en bojkott av Marabou i Sverige. Geely Holdings äger 82 procent av Volvo Cars.
– Företaget tillhör en kinesisk miljardärsentreprenör, Li Shufu. På Fortune Global 500-listan över världens största företag för 2022 tog det en 229:e plats. Chefen för det kinesiska bilkonglomeratet Geely har stött bilmärket Geely:s beslut att öka bilförsäljningen i Ryssland efter att globala rivaler dragit sig ur marknaden efter Rysslands invasion av Ukraina, uppger myndigheten.
Författaren Lars Wilderängs blogg Cornuccopia var först med nyheten om svartlistningen.
Enligt Ukrainas antikorruptionsmyndigheten har Geely Auto mer än fördubblat sin försäljning under första kvartalet i år. Nettovinsten växte med 5105 % till 201 miljoner dollar, och mer än 51,4 miljoner dollar ska ha betalats till den ryska staten i skatt.
– Det gjordes inget försök från företagets ledning att fördöma Rysslands aggressiva och omotiverade krig mot Ukraina, konstaterar Ukrainas antikorruptionsmyndighet.
Volvo Cars drog sig ur Ryssland när kriget bröt ut i februari förra året, men har valt att tillverka sin nya elbil Volvo EX30 i Geely Autos fabrik i Zhangjiako i Kina genom outsourcing. I vissa av Geely Autos fabriker byggs därmed bilar för Ryssland, i andra Geely-fabriker byggs Volvos elbil som säljs till Sverige och andra länder. Fabriker i samma företag gör således bilar både för Ryssland och Sverige. Geely Holdings ägare Li Shufu är även styrelseordförande i Volvo Cars.
Volvo Cars har hittills inte fördömt Geely Autos växande verksamhet i Ryssland. De anser inte att de har något med Geely Autos verksamhet att göra, trots att de tillverkar sin nya bil i deras fabriker.
– Vi kommenterar inte på politiska frågor. Geely Holding följer de lagar och regler som gäller på de marknader vi befinner oss och de gäller de olika innehavsbolagen också, uppger Stefan Lundin hos Geely Sverige.
– Volvo Cars har upphört med all verksamhet i Ryssland, och vi står fast vid detta. Det är inte vår sak att kommentera beslut och åtgärder i andra företag, inklusive dotterbolag till våra aktieägare, uppger Volvos presstjänst tidigare i en skriftlig kommentar.
Enligt den ryska nyhetsbyrån Ria har kinesiska utrikesministeriet protesterat mot att Geely pekas ut som ”en krigets sponsor” och kräver att Ukraina ska rätta till misstaget.
– Kina motsätter sig starkt införandet av kinesiska företag i den relevanta listan, vi kräver att den ukrainska sidan omedelbart rättar till misstagen och eliminerar de negativa effekterna, ska ministeriet ha sagt enligt Ria.
Volvo Cars löper nu risk att drabbas av bojkotter på samma sätt som Marabou.
– Volvo Cars löper en risk genom att ha kopplingar till Ryssland via Geely Auto. Det kan vara ett dåligt strategiskt val av Volvo Cars som riskerar att skada bolaget såväl verksamhets- som varumärkesmässigt, den kan i förlängningen göra att folk avstår att köpa bilmodellen och att ägare inte vill ha aktier i bolaget när det har kopplingar till Ryssland, säger Sverre Linton som är chefsjurist på Aktiespararna till Carup.
LÄS MER: Hyckleri bojkotta Marabou men blunda för Volvo Cars
Fakta: Så äger Geely Holdings Volvo Cars och Polestar
Volvo Cars ägs till 82 procent av Li Shufu och Zhejiang Geely Holding Group enligt Marketscreener.com. Geelys ägare Li Shufu är styrelseordförande i Volvo Cars.
Polestar ägs till 94,3 procent av Geely Holding, dels via direktägande, dels via Volvo Cars som äger 48,3 procent, enligt capital.com.
Geely kontrollerar även bilmärken som Lynk & Co, Zeekr och Lotus samt Smart via ett joint venture med Mercedes-Benz.
Geely har även en minoritetsandel i Volvo Group på 8,2 procent (källa Volvo Group), men än så länge ingen representation i styrelsen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter