Volvo Cars får nu kritik från intressegruppen B4Ukraine. Enligt gruppen är det fel av Volvo att blunda för Geelys operationer i Ryssland.
– Det är oansvarigt av Volvo att två sina händer och säga att ”det är inte vår sak”. Kriget i Ryssland är bokstavligen allas sak och Volvo borde kliva fram för att använda sitt inflytande hos Geely, säger Eleanor Nichol, ledare för The B4Ukraine Coalition.
Under helgen hamnade Volvo Cars huvudägare Geely Auto på svarta listan hos Ukrainas antikorruptionsmyndigheten. Orsaken är att Geely, som äger 82 procent av Volvo Cars, har en kraftigt växande verksamhet i Ryssland. Enligt Ukraina göder Geely kriget genom att vinsten i Ryssland ökade med 5105% förra året. I maj ökade försäljningen med 682% och Geely är nu Rysslands tredje största bilmärke.
– Volvo Cars har upphört med all verksamhet i Ryssland, och vi står fast vid detta. Det är inte vår sak att kommentera beslut och åtgärder i andra företag, inklusive dotterbolag till våra aktieägare, uppger Volvos presstjänst i en skriftlig kommentar.
Nu får Volvo Cars kritik från den globala sammanslutningen B4Ukraine. De konstaterar visserligen att Volvo Cars själva gjort rätt som vidtagit åtgärder och lämnat Ryssland, men att Volvo inte kan blunda för sin ägares verksamhet i Ryssland.
– Jag håller inte alls med om att det inte är Volvos sak att kommentera beslut fattade av Geely. Rysslands invasion av Ukraina har destabiliserat den regelbaserade ordning som affärstillväxt beror på, utlöst global instabilitet och resulterat i massiva förluster av liv och lidande, säger Eleanor Nichol, ledare för The B4Ukraine Coalition, till Carup.
Enligt Ukrainas antikorruptionsmyndighet betalade Geely förra året närmare 600 miljoner kronor i skatt till ryska staten.
– Geely har fortfarande ett betydande affärstryck i Ryssland och alla skatter som den betalar till Kreml hjälper till att underblåsa detta fruktansvärda anfallskrig. När man ser detta objektivt är det oansvarigt för Volvo att två sina händer och säga ”det är inte vår sak”. Kriget i Ryssland är bokstavligen allas sak och Volvo borde kliva fram för att använda sitt inflytande hos Geely, säger Eleanor Nichol.
Affärstidningen Dagens Industri uppmanar nu Geely att lämna Ryssland för att inte skada Volvo Cars varumärke och affärer.
– Det är inte bara Volvos varumärke som är hotat, Li Shufus eget rykte och namn som global fordonsmagnat står på spel. Han borde se till att Geely skyndsamt lämnar Ryssland, precis som de flesta andra biltillverkare redan har gjort. Valet borde vara enkelt. Försäljningen och vinsten i Ryssland borde väga lätt i relation till den skada affärerna i Ryssland kan åsamka Volvo Cars varumärke, skriver Dagens Industri i en ledarartikel.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter