Tysklands förbundskansler Olaf Scholz kräver billigare elbilar med längre räckvidd från de tyska biltillverkarna. Målet är att få 15 miljoner elbilar på vägarna till 2030.
Tyskland har drabbats av ett bakslag sedan en dom i en författningsdomstol visat att bidrag på 700 miljarder kronor till klimat- och industriinitiativ är författningsvidrig, uppger Reuters/Autonews. Det gör att en stor del av utbyggnaden av laddinfrastruktur till elbilar är hotad. Men enligt transportministeriet ska satsningen fortsätta.
För att målet om 15 miljoner elbilar på vägarna i Tyskland till 2030 ska nås vill förbundskansler Olaf Scholz ha billigare elbilar med längre räckvidd. Idag träffar Scholz och hans ministrar bilchefer, energichefer och fackföreningar för att överlägga om hur målet ska nås.
– Kanslern är övertygad om att målet skulle kunna nås om biltillverkarna tillverkade billigare elbilar med längre räckvidd, sade regeringens talesperson Steffen Hebestreit vid en presskonferens på fredagen.
Övergången till elbilar har gått trögt i Tyskland. Det rullar än så länge bara 1,3 miljoner elbilar i landet, trots att de stora tyska tillverkarna satsar hårt på nya elbilar. Men hittills är de flesta modeller dyra och utom räckhåll för många bilköpare, särskilt efter räntehöjningen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter