Tysk bilindustri sågar EU: ”Tomma ord”

Tysk bilindustri sågar EU:s nya lättnad av förbudet mot förbränningsmotorer. Innehåller så många begräsningar att det blir verkningslöst.
– Det som verkar vara större öppenhet är förenat med så många hinder att det riskerar att förbli ineffektivt i praktiken, säger Hildegard Müller ordförande för bilindustrins organ VDA.

I dag gick EU ut och berättade att de tar bort det totala förbudet mot förbränningsmotorer från 2035. Men någon fri lejd för bensin- och dieselbilar handlar det inte om. Utsläppen måste ändå sänkas med 90 procent. Bara laddhybrider eller elbilar med räckviddsförlängare blir tillåtna. De resterande tio procenten måste biltillverkare kompensera genom att använda koldioxidfritt stål och tanka bilarna med dyrt e-bränsle. 

Nu går tyska bilindustrin ut och anklagar EU för att komma med tomma ord och ha skapat en papperstiger för att få tyst på bilindustrins nödrop.
– Det ödesdigert. I dag är ingen bra dag, säger Hildegard Müller som företräder hela den tyska bilindustrin till Die Zeit.

Hildegard Müller som företräder den tyska bilindustrin sågar EU:s upphävda motorförbud. Begränsningarna är så många att det i praktiken blir verkningslöst, anser de.

Bilindustrin anklagar dessutom EU för att komma med kravsom ligger utanför deras kontroll. De kan inte styra över tillgängligheten av grönt stål, menar de. Och e-bränslena som bilarna måste tankas med finns inte i verkligheten. I dag framställs de laboratorier och kostar 500 kronor per liter.

Tyske förbundskanslern Friedrich Merz som varit pådrivande slår sig dock för bröstet. Hans brev till EU-kommissionen lyfts i Tyskland fram som avgörande för ändringen.
– Det är bra att kommissionen nu öppnar upp regleringar inom fordonssektorn efter den tydliga signalen från den tyska regeringen, säger han till Bild Zeitung. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt