Teslas leverantör Hydro Extrusions som gör aluminiumprofiler till bilarna togs ut i sympatistrejk av IF Metall. Nu tvingas företaget varsla 20 anställda om uppsägning och uppger att det är på grund av strejken.
– Det är direkt kopplat till Teslakonflikten, säger vd Jonas Bjuhr till Sveriges Radio.
Enligt IF Metall kan de dock få sina lönekostnader betalda.
I slutet av november togs Hydro Extrusion i Vetlanda ut i sympatistrejk och blockad mot Tesla av IF Metall Fabriken tillverkar aluminiumprofiler till Teslas fabrik i Grünheide utanför Berlin. Avsikten från IF Metalls sida var att störa produktionen.
Nu tvingas Hydro Extrusions att varsla 20 anställda om uppsägning och säger att det beror på strejken mot Tesla. Vd Jonas Bjuhr (bilden ovan) uppger för Sveriges Radio att varslet är direkt kopplat till strejken. Men enligt IF Metall skulle de inte behöva varsla då de erbjudits att få lönekostnader för strejkande personal betalda.
– Jag tror att Hydro Extrusions är satta under hård press av Tesla för att få igång leveranserna. Hydro Extrusions har det också tufft på grund av lågkonjunkturen, eftersom de kan få sina lönekostnader för strejken betalda av IF Metall borde de kunna undvika varslet. Nu väntar förhandlingar, då vi får se hur det blir i slutändan, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Carup.
Tesla gick på fredagen ut med att fabriken i Berlin måste stänga i två veckor från den 29 januari till 11 februari. Enligt Veli-Pekka Säikkälä kan det vara direkt kopplat till IF Metalls blockad mot Hydro Extrusions i Vetlanda. Aluminiumprofiler som är kritiska för produktionen levereras inte längre från Sverige.
– Det här skulle de aldrig erkänna, men troligen måste Tesla nu ta delarna från Kina, och då gör båttransporten som tar längre tid på grund av krisen i Röda havet att det blir stopp i fabriken, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Hydro Extrusions kan inte bekräfta om deras uteblivna leveranser fått någon effekt på Teslas produktion i Tyskland. De bekräftar också IF Metalls uppgifter om att situationen på fabriken redan var ansträngd.
– Vi ser en generell nedgång på marknaden. Strejken av IF Metall på Hydro i Vetlanda tillför extra tyngd till en redan ansträngd situation och leder till övertalighet på fabriken. Det här är inget vi tar lätt på. Vi har minskat antalet inhyrd personal så mycket som möjligt, men ser tyvärr ingen utväg mer än uppsägningar nu, säger Anders Vindegg, informationschef för Norsk Hydro till Carup.
Hydro är oroliga för att en bestående konflikt kan få långsiktiga effekter.
– Hydro stödjer den svenska arbetslivsmodellen och vi på Hydro har ett kollektivavtal med IF Metall. Men vi är inte en del av konflikten, och vi är oroade över att en bestående konflikt som denna, där vi som tredje part drabbas hårt, även kommer att påverka Hydro och svensk industri som konkurrerar på en internationell marknad negativt i framtiden, säger Anders Vindegg.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter