Bilägare i Oslo tvingas köra 50 mil för att tanka. Kan innebära slutet för en hel teknikrevolution.
Förra året blev elbilar utsparkade från kollektivtrafikens körfält i den norska huvudstaden. Däremot fick vätgasbilar fortsätta använda de här gräddfilerna. Det ledde till ett litet uppsving för dem i vårt västra grannland.
Nu har den enda tankstationen som erbjuder vätgas i Osloområdet tvingas stänga, uppger tidningen Motor. För de Oslobor som köpt en vätgasbil innebär det att man måste köra 50 mil till Trondheim för att fylla tanken.
– Det stämmer att den stationen är stängd. Vi arbetar med att öppna den snart, men vi kan inte ge ett exakt datum. Det finns några saker vi behöver lösa innan vi kan börja igen, säger Kurt Dahlberg till Motor.

Enligt tidningen Motor finns det ungefär 200 vätgasbilar i Norge. De allra flesta i huvudstadsområdet. Nu när deras enda tankstation är stängd sitter de här bilägarna i klistret. Det enda alternativet är att göra den nätta resan till avlägsna Trondheim för att tanka.
Det är inte helt enkelt. Tankstationen där går inte att använda fritt. För att få tanka sin vätgasbil i Trondheim behöver man först ha ett avtal med ägaren.
– Stationen på Tiller i Trondheim ägs av Asko och drivs av deras vätgaslastbilar, men med ett avtal med Asko kan även privatpersoner använda denna station. Dessutom har Vireon nyligen etablerat en vätgasstation i Hellesylt, säger Ingebjörg Telnes Wilhelmsen, ordförande över Norskt vätgasforum.
Toyota Mirai är den enda vätgasbilen som säljs ny i Norge. Den har enligt tillverkarens instruktioner en räckvidd på 65 mil. Det innebär att alla norrmän som bor längre än så från Trondheim är utelåsta från vätgasmarknaden.
Trots de här svårigheterna kämpar Norsk vätgasforum vidare för att sprida sitt evangelium där vätgasen ses som ett bra alternativ till dagens elbilar. Samtidigt skriver tidningen Motor att endast nio nya vätgasbilar registrerats i landet sedan förra året.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.