Volvos kombibilar har fallit till sju procent av försäljningen. Nu rapporterar flera läsare att de fått vänta extremt länge på Volvos kombibilar och istället valt SUV:ar med snabb leveranstid.
– Inte undra på att kombibilar säljer dåligt, jag skulle beställa en Volvo V60 i våras och kunde då få den efter 16 månader om jag ens skulle få någon. Fick bli en SUV, berättar en läsare.
I förra veckan kunde Carup avslöja att Volvo lägger ner sina omtyckta kombibilar i Cross Country-utförande i Sverige. Kombibilarnas andel av försäljningen har globalt gått ner till sju procent av volymen. I Storbritannien lägger Volvo ner kombibilarna helt och hållet. I Sverige går vanliga kombibilar fortfarande att beställa, men leveranstiden kan trots den svaga efterfrågan vara väldigt lång.
Flera läsare har hört av sig efter artiklarna och berättat att de varit tvungna att välja bort Volvos kombibilar på grund av extremt lång leveranstid, trots att efterfrågan på modellerna tycks vara låg. En läsare skulle få vänta 16 månader och valde istället en Volvo-SUV med betydligt kortare leveranstid. En annan läsare på ett stort svenskt industriföretag berättar att flera kolleger tvingats beställa den dyrare Volvo XC60 Recharge som tjänstebil eftersom leveranstiden på V60 och V90 var över ett år.
– Problem i leverantörsledet eller en strategi för att inte sälja kombi utan styra mot dyrare bilar? undrar en läsare.
På Volvo Cars hemsida anges idag leveranstiden för en Volvo V60, som tidigare var Sveriges mest sålda bil till 13-14 månader. Volvo V90 går att få på 7-8 månader. Leveranstiden för SUV:en bästsäljaren XC60 är 6-7 månader, medan XC90 går att få på 3-4 månader. Volvo Cars tillbakavisar dock att de försöker styra köparna mot dyrare SUV:ar genom att ha långa leveranstider på de minst populära modellerna.
– Det korta – och i mina ögon självklara – svaret är ”Nej”. Vi jobbar inte så! Vi har inte blivit Sveriges största bilmärke, 65 år på raken, genom att lura våra kunder. Leveranstiderna på våra olika modeller har med tillgång och efterfrågan att göra. Under de senaste tidens stora problem med komponentbrist accentueras det av att tillverkningen prioriterar de modeller för vilka det finns störst global efterfrågan, säger Magnus Holst, PR-ansvarig på Volvo Cars Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter