Italienska Pagani tog fram en elektrisk prototyp av sin hyperbil och visade återförsäljare.
– Ingen visade intresse. Vi är ett familjeföretag, så vi var tvungna att lägga ner den batteridrivna bilen, säger PR-chefen Sebastian Berridi.
Italienska superbilstillverkaren Pagani är känd för sina V12-motorer, som alltid kommer från Mercedes-AMG. Men enligt EU:s plan ska alla nya bilar som säljs efter 2035 inte släppa ut något koldioxid, och intresset för deras elbil är mycket svalt. Så vad händer när reglerna gör V12:an omöjlig att använda? Har Pagani någon reservplan? CarBuzz pratade med företaget på Goodwood Festival of Speed och fick veta mer om deras tankar.

Pagani Utopia var från början tänkt att bli den första modellen utan V12-motor. Men trots det lanserades Utopia med en 6,0-liters twin-turbo V12 som ger 852 hästkrafter och 1100 Nm, och som även finns med manuell växellåda. Varför? Jo, det var vad kunderna ville ha. Faktum är att ingen visade intresse för en elektrisk Pagani.
–När vi började utvecklingen av Utopia för åtta år sedan hade vi ett team som jobbade med en helt batteridriven modell. Tanken var att lansera en elektrisk Utopia och en version med förbränningsmotor. Vi tänkte aldrig på en hybrid eftersom vi tyckte att det var väldigt komplicerat. Tekniken var inte mogen på den tiden, säger Sebastian Berridi, pressansvarig på Pagani Automobili.

Pagani ville alltså sälja både en elektrisk Utopia och en V12-modell, ungefär som Alfa Romeo gör med sin superbil 33 Stradale, som finns både med twin-turbo V6 och batteridrivlina. Men när Pagani visade elbilen för återförsäljare och kunder ville ingen ha den.
– Vi visade konceptet för våra återförsäljare och kunder, men ingen visade intresse. Vi är ett familjeföretag, så vi var tvungna att lägga ner den batteridrivna bilen, fortsatte Berridi.
Pagani är inte ensamma om att ha svårt att väcka intresse för en elektrisk superbil. Trots att Rimac Nevera slagit nästan alla tänkbara accelerationrekord är den ännu inte helt slutsåld, och då finns ändå bara 150 exemplar. En anledning kan vara att det finns många elbilar som ger rejäl acceleration till en bråkdel av priset, som Tesla Model S Plaid och Lucid Air Sapphire. Elektriska superbilar är också tyngre än bensindrivna och saknar det exotiska ljudet från en V12, vilket gör att förmögna kunder inte riktigt efterfrågar dem.

Det betyder inte att Pagani aldrig kommer att göra en elbil, men vi kommer troligen inte att se någon inom den närmaste framtiden. Eftersom inga av Paganis kunder ville ha en elbil och företaget tyckte att en V8-hybrid var för komplicerad, bygger deras framtid fortfarande på V12-motorn. Som tur är kommer AMG-motorn att fungera i flera år till.
”AMG har godkänt [V12]-motorn för användning till 2030 i Europa och 2032 i Kalifornien, och vi är säkra på att godkännandet kommer att förlängas,” förklarade han. ”Det är väldigt förvirrande eftersom lagarna ändras hela tiden. V12:an är en hyllning; att kunna godkänna en manuell bil med V12. Den mekaniska ingenjörskonsten är en hyllning till hjärnan som kunden behöver. Det finns inga planer på att sluta med [V12:an].”

LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.