I 24 år har en Saab Sonett stått övergiven och bortglömd. Den första tvätten på 24 år gör underverk med Sveriges svar på Corvette. Med hjälpa av lera och en polertrissa får bilen tillbaka nästan samma glans som när den lämnade fabriken i Arlöv i början av 1970-talet.
Med en halverad V8 skapades Saabs svar på Chevrolet Corvette. Med klurig ingenjörsanda lyckades ingenjörerna i Trollhättan trolla fram en sportbil med glasfiberkaross. Nu har ett exemplar av den svenska sportbilen kommit fram i ljuset efter att ha stått bortglömt i 24 år.
– Ägaren ville se om vi kunde dra ut den och få tillbaka den till livet, säger WD Detailing som tog sig an den gamla Saaben.
Med sin tidstypiska form och aerodynamiska kontur fångar tredje och sista generationen av Saab Sonett-serien essensen av en sportbil från sen 1960-tal. Sonett var Saab:s försök att göra en sportbil som skulle vara säker, snygg och med en sportig körupplevelse. Den tillverkades i tre olika generationer från slutet av 50-talet till mitten på 70-talet.
Saab Sonett III är den tredje och sista generationen av Sonett-serien, tillverkad mellan 1970 och 1974. Den genomgick betydande designförändringar jämfört med sina föregångare, med ett mer modernt utseende. Sonett III drivs av en 1,5 liters V4-motor från Ford med en 4-växlad manuell växellåda. Den erbjöd en balans mellan prestanda och komfort, vilket gjorde den lilla coupén till en praktisk sportbil för daglig körning.
Den tredje generationen var den mest populära av Saab Sonett med 8 368 tillverkade mellan 1970 och 1974. Saab Sonett tillverkades av ASJ i skånska Arlöv. Det var också den sista tvåsitsiga svenska bilmodellen innan Koenigsegg lanserades. Sonett hade dock en helt annan motorstyrka. Ägarna fick nöja sig med 65 hästkrafter.
Det aktuella exemplaret av Saab Sonett verkar ha klarat sig bra, trots att bilen stått i 29 år. Bilen har bara gått 5900 mil på alla år. Gänget från WD Detailing uträttar underverk med lera och polertrissor på den gamla Saaben – missa inte den underhållande filmen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter