Två svenska åkerier i konkurs: ”Sorg i hjärtat”

Två konkurser samtidigt skakar svenska åkeribranschen. Det ena företaget går i graven efter 66 år. 
– Det är med sorg i hjärtat vi skriver detta sista inlägg, skriver företaget.

Det ena av åkerierna som nu läggs ner är Ivan Sundgrens Åkeri AB i Ljusne i Söderhamn, som 2023 omsatte 36 miljoner kronor och hade 17 anställda. Till tidningen Söderhamns-kuriren säger en av ägarna, Lennart Sundgren vars farfar startade åkeriet 1959, att det hade varit oansvarigt att fortsätta.
– Under pandemin hade vi bra med jobb, men efter den kom lågkonjunkturen för skogsbranchen. Den har hållit i sig ett och ett halvt år och det går inte att fortsätta gå minus varje månad.

Åkeriet som fraktade flis har också gått ut på Facebook med de tråkiga nyheterna, där skriver man bland annat:
– Det är med sorg i hjärtat vi skriver detta sista inlägg eftersom vi själva beslutade att sätta oss i konkurs igår måndagen den 10 februari. Vi fick trots allt vara med i 66 år. Anledningen till konkursen är bristande lönsamhet på grund av alldeles för dåliga fraktpriser. Alla kostnader har ökat lavinartat det senaste åren och flertalet av våra kunder har tyvärr inte följt den prisökningen. Alla som är insatta i flisbranschen vet hur mycket priserna på både chassier och påbyggnationer har gått upp. Och tyvärr så speglar inte prishöjningarna kvaliteten som tyvärr blivit mycket sämre dom sista åren.

Ivan Sundgrens åkeri går i konkurs efter nästan 70 år. Foto: Ivan Sundgrens Åkeri / Facebook
Även C Johansson Transport i Tidaholm har drabbats av konkurs.

Det andra åkeriet som begärts i konkurs är C Johanssons Transport i Tidaholm. Under 2023 omsatte företaget 33 miljoner kronor och hade 13 anställda. Men enligt konkursförvaltaren Thomas Svedberg har antalet anställda minskat drastiskt och när man ansökte om konkursen var siffran betydligt lägre.
– Det är för tidigt att säga något just nu om vad som ligger bakom konkursen. Men det senaste antalet anställda var tre personer.

Svenska åkerier har länge kämpat mot osund konkurrens och lönedumpning från utländska transportföretag. Trots införandet av EU:s mobilitetspaket och nationella åtgärder för att motverka dessa problem har effekten varit begränsad. Under 2024 gick över 200 svenska åkerier i konkurs, en ökning med 40 procent jämfört med föregående år. Nu har ytterligare två stora svenska åkerier ansökt om konkurs.

Enligt Trafikanalys genomförde utlandsregistrerade tunga fordon 2,7 miljoner transporter på svenska vägar under 2023, vilket motsvarar 35 miljoner ton gods. Av dessa transporter var 69 procent internationella mellan Sverige och utlandet, medan 23 procent utgjordes av cabotage, det vill säga tillfällig inrikestrafik av utländska lastbilar. Intressant nog kördes fler cabotagetransporter utan last än med last under året.

Situationen har skapat en osund konkurrens för svenska åkerier, som ofta måste följa svenska kollektivavtal och arbetsvillkor, medan utländska företag kan erbjuda lägre priser genom att betala lägre löner och erbjuda sämre arbetsvillkor. Trots att EU infört regler (mobilitetspaketet) för att motverka lönedumpning har effekten varit begränsad, vilket ytterligare försvårat för svenska åkeriers konkurrenskraft. Tidningen Transportarbetaren har bland annat skrivit om det utbredda problemet med lönedumpning.
LÄS MER: