Ett tv-team gjorde det fantastiska ladufyndet. Den sällsynta Porsche-modellen fanns inte ens i Porsche-museets samlingar. Bilen är en av de absolut första Porsche 901-bilarna innan namnet förbjöds och ändrades till 911. Bilvraket köptes omedelbart av Porsche-museet för en stor summa pengar.
Porsche 911 har inte alltid hetat 911. Efter att Porsche 901 visats på Frankurtmässan 1963 utbröt ett bråk med Peugeot som förbjöd Porsche att kalla bilen 901. De fick snabbt byta namn till 911. Porsche hann bara tillverka 82 bilar som var 901:or. De ursprungliga bilarna med beteckningen 901 är i dag så sällsynta att inte ens Porsche hade en sådan i sina samlingar fram till 2014.
Då hände något som fick Porsche att kunna lägga en viktig pusselbit i sin historik på plats. Ett tyskt tv-team för ett antikprogram råkade hitta två gamla Porsche-bilar i en ladugård i Tyskland. De trodde att det rörde sig om två gamla 911:or, men tv-programmet beslöt sig för att kontakta Porsche och få bilarna uppkollade.
När programledaren Otto Schulte läste upp chassinumret på den ena bilen, 300 57, för Porsche-museet i telefonen bestämde sig Porsche för att omedelbart skicka ett team till ladugården i Brandenburg för att kontrollera bilarna.
Den ena bilen var en guldfärgad 911 L från 1968 i ett miserabelt skick. Men den andra bilen längst in i ladan visade sig var näst intill unik. Under ett tjockt lager av damm stod den röda bilen som visade sig vara en äkta Porsche 901 med chassinumret 300 57. Bilen var svårt anfrätt av rost och motorn och en rad andra delar var urtagna. Men det avgörande var att det var en äkta 901. Nummer 57 var den heliga gralen som tidigare saknats i museet i Zuffenhausen.
Trots att de både Porsche-bilarna i ladugården var rostiga vrak klöpte Porsche tillbaka dem från ägaren omedelbart. Den röda 901-bilen köptes för en miljon kronor och ägaren fick ytterligare 150 000 kr för den gamla 911L.
En omfattande renovering drogs i gång av Porsches team i Zuffenhausen. Under tre år renoverades bilen minutiöst från topp till tå. Hela karossen lades ner i ett syrabad som tog bort all färg, smuts och rost. Sedan återställdes all plåt till originalskick. Alla trasiga delar byttes ut mot nya reservdelar från 1960-talet. Renoveringsteamet konstaterade att de gamla stolarna till 901:an satts i den nyare 911:an. Stolarna renoverades och kläddes om i originalskick.
Långsamt började bilen bli klar och monterades ihop. När det var dags lackering frångick de däremot originalet en smula. De använde modernt rostskydd och miljövänlig vattenbaserad lack i stället för gammal lösningsbaserad färg.
När alltsammans satts samman och den nyrenoverade tvåliters boxersexan monterats därbak fick bilen en ny viloplats: Porsche-museet i Zuffenhausen. Nu är Porsches samling av 911:or komplett, från de första 901-bilarna via de sista luftkylda 911:orna 1998 till dagens fantomsnabba turbobilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter