De tuffa tiderna slår nu mot bilhandelsjätten Hedin Automotive som är störst i Sverige. Bilhandeln i Norden gick med 141 miljoner kronor i förlust senaste kvartalet, varav Sverige backade med 44 miljoner. Men tack vare aktieförsäljning och vinster i Europa blev det positivt resultat för kvartalet på 139 miljoner kronor.
Hedin Automotive har de senaste åren vuxit till ett av Europas största företag inom bilhandel. Den tuffa konjunkturen med höga räntor och avvaktande privatkonsumtion slår nu mot bolagets siffror. Hedins rapport för det fjärde kvartalet visar ett rörelsevinsten föll med 65 procent till 139 miljoner kronor. När finansiella kostnader och intäkter räknats in blev det en förlust före skatt på 55 miljoner kronor.
Hedins räntekostnader stiger kraftigt på grund av ökad upplåning och höjda räntor och landade på 517 miljoner kronor under kvartal fyra. Resultatet räddas upp av realisationsvinster på 293 miljoner kronor från aktier som sålts och omvärderats i brittiska bilhandelsbolaget Pendragon PLC.
Den svenska bilmarknaden är för närvarande mycket svag, särskilt bland privatpersoner. Hedin gjorde en förlust på 44 miljoner i Sverige. Även i Norge och Finland blev det förlust med 18 respektive 79 miljoner kronor. Tack vare vinster ute i Europa klarade Hedin Automotive ett positivt rörelseresultat. För helåret 2023 gjorde Hedin Automotive en vinst efter finansiella poster på 880 miljoner kronor.
Enligt vd Anders Hedin ska bolaget nu fokusera på konsolidering av företag och marknader för att dra nytta av skalfördelar och stärka sin position.
– Vi arbetar intensivt med olika initiativ att integrera verksamheterna, öka volymerna och förbättra lönsamheten, skriver Anders Hedin i delårsrapporten.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter