Nya el-SUV:en Volkswagen ID.4 klarade sig bra i tuffa amerikanska myndighetstestet EPA – även om det är en bra bit till Volkswagens egna siffror.
Testet brukar visa på verklig räckvidd – och ID.4 kom precis över 400 km.
Räckvidd är ett av de starkaste säljargumenten när fler ska förmås att byta till elbilar. Volkswagen har hävdat att deras nya SUV ID.4 tar dig 50 mil på en laddning, enligt WLTP. Nu kommer det tuffa testet från amerikanska energimyndigheten EPA som visar att siffran tycks vara väldigt svår att uppnå i verkligheten.
EPA:s test slutade med att ID.4 klarade sig 402 km på en laddning. Det hör kanske inte till vanligheten att tillverkares räckviddssiffror enligt WLTP-normen stämmer i verkligheten. För Volvo och Polestar gick det sämre i EPA:s test. EPA anger en räckvidd på 335 km för Volvon, Polestar uppges komma lite längre: 375 km.
Båda siffrorna är ungefär 100 km än tillverkarnas officiella WLTP-siffror.
– Även om sättet att mäta räckvidd har förändrats och blivit mer verklighetsnära i och med övergången till WLTP så är det alltid många saker som påverkar den upplevda räckvidden. Det kan handla om hastighet, temperatur, vilka förbrukare som används i bilen, vägens beskaffenhet och inte minst körsättet, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.
Försäljningen av ID.4 har nu startat i Sverige och de första bilarna levereras strax efter nyår. Till en början handlar det om en introduktionsmodell som byggs i 27 000 exemplar. ID.4 1st kostar i Sverige 514 900 kronor, medan den mer välutrustade ID.4 1st Max kostar 614 900 kronor. Priserna är innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kr nästa år.
ID.4 har en elmotor på 204 hk som driver på bakhjulen. Senare kommer en fyrhjulsdriven version.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter