Tufft slag för europeisk bilindustri och svenska bilarbetarjobb. Donald Trump inför 25-procentiga tullar på alla bilar som tillverkas utanför USA.
– Det kommer leda till enorm tillväxt inom bilindustrin, påstår presidenten.
Sent under onsdagskvällen kom Donald Trumps smocka mot bilindustrin utanför USA. Han inför 25-procentiga tullar på alla bilar, lastbilar, fordon och bildelar som importeras till USA. Beskedet är ett hårt slag för svensk och europeisk bilindustri. Men Donald Trump anser att beskedet är rättvist.
– Jag tror att folk kommer att bli imponerade. Vi kommer att vara väldigt rättvisa, säger Donald Trump inför tv-kamerorna.
Tullarna gäller redan från den 2 april. Donald Trump hävdar att det ska gynna amerikansk bilindustri, men aktierna för amerikanska biltillverkare föll brant på efterbörsen när beskedet kom. GM tappade 6 procent och Han hoppas på 100 miljarder dollar i årliga intäkter till staten.
– Vi skriver under ett presidentdekret i dag som kommer att leda till enorm tillväxt inom bilindustrin, säger han.
För Volvo Cars och redan pressade europeiska biltillverkare är tullarna ett hårt slag. Många fruktar fallande försäljning och att ännu fler europeiska jobb. Volvo tillverkar flera modeller i Göteborg som går på export till USA. Bland annat XC90 som är en av de mest sålda Volvomodellerna i USA. Men de har också en fabrik i USA som tillverkar nya EX90-modellen, men den är än så länge ingen storsäljare. Volvo har precis flyttat tillverkningen av elbilen EX30 till Belgien för att slippa tullar från Kina, men nu får den tullar i alla fall.
– Volvo Cars följer utvecklingen på olika marknader, inklusive USA. Vi följer gällande regelverk och betalar nödvändiga tullar på alla importerade fordon och delar som krävs enligt lag. Detta är standardpraxis och vad vi gör på alla marknader där vi är verksamma. Vi tittar just nu närmare på effekterna av de förändringar som aviserats av den amerikanska regeringen. Det är dock för tidigt att kommentera vidare i det här skedet, uppger Volvo Cars i en kommentar till Carup.
För biltillverkarna är det svårt att ta ut den nya tullsmockan på bilköparna i USA. Det kommer istället leda till att hårt pressade företag pressas ytterligare. Och i förlängningen kan de tvingas spara ännu mer än de sparpaket många tillverkare redan lagt. För närvarande är tullarna på bilar som importeras till USA från EU 2,5 procent. I EU betalas tio procent för bilar från USA.
För den hårt pressade tyska bilindustrin är beskedet en mardröm. Det såldes nästan 800 000 bilar tillverkade i EU förra året i USA. Av dem tillverkades 450 000 bilar i Tyskland. Flera tillverkare överväger nu att bygga nya bilfabriker i USA för att undkomma tullarna. BMW har redan en fabrik i USA. Men Audi, Mercedes, Porsche och Volkswagen kommer få ta enorma kostnader.
EU riktar redan hård kritik mot de nya tullarna. Sannolikt kan USA vänta sig ett svar. Men importen av USA-tillverkade bilar hit är högst marginell.
– Som jag har sagt tidigare, tullar är skatter. Dåliga för företag, värre för konsumenter i USA och EU, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i ett uttalande.
EU har redan börjat förbereda ett svar till Donald Trump, handelskriget är i full gång.
– Som en stor handelsmakt och en stark gemenskap med 27 medlemsländer kommer vi gemensamt att skydda våra arbetare, företag och konsumenter i hela EU, säger Ursula von der Leyen.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter