Trotsar jätteraset: Därför rusar norrmän efter Tesla

Därför fortsätter norrmän att rusa efter Tesla när omvärlden vänder elbilen ryggen. Våra grannar är Elon Musks sista bastion mot världen.
– Tesla har länge varit ett väldigt starkt varumärke i Norge, säger Peter Raum, chefredaktör på den norska tidningen Motor.no.

Hittills under maj månad har Tesla Model Y sålt i 1300 exemplar i Norge. Det gör den till landets mest sålda bil. Samtidigt har den i Sverige bara registrerats i 240 exemplar fram till igår. Här har Tesla rasat från toppen till gärdsgårdsserien i försäljning.
– I Sverige är privatmarknaden mer känslig för sådant här. Många vill inte ha frågor från grannarna varför de köpt en sådan bil. Inte om man lagt ut stora pengar och vill vara lite stolt, säger den svenska experten Ronny Svensson.

Norge är fortfarande världens Teslatätaste land. Men norska experten ser mörka moln över elbilmärkets himmel.
– Jag skulle vilja säga att försäljningen i Norge inte ser så ljus ut. Tidigare har det varit väldigt mycket subventioner om man köper en elbil. Men jag skulle vilja säga att försäljningssiffrorna av Model Y under maj månad faktiskt är ett svaghetstecken, säger Peter Raum.

I Norge står Tesla fortfarande starka och nya Model Y dominerar försäljningen i det elbilstäta landet.

Enligt honom kan 1300 bilar låta mycket i svenska öron. Men faktum är att Tesla minskar även där. Märket var ännu mer dominant tidigare.
– Försäljningen av Model Y var betydligt högre när de första bilarna rullade ut mellan 2021 och 2022. Så egentligen kan man säga att försäljningen sjunker, säger Peter Raum.

I Sverige och många andra länder har begreppet “Teslaskam” brett ut sig. Det märks inte minst bland de begagnade bilarna. Där sjunker priserna på begagnade Teslor med rasande fart.
– Jag tror framförallt det här med den så kallade Teslaskammen rör begagnatmarknaden. Där kommer folk att fundera innan de köper en Tesla. Man vill inte gå och lägga stora pengar på en bil och sedan få kommentarer, säger Ronny Svensson.

I Sverige kan folk vända Tesla ryggen på grund av priset. Men på andra sidan riksgränsen är det omvända läget. Där är priserna lägre och statliga subventioner gör dem lönsamma att använda.
– Tesla ligger prismässigt lägre i Norge än de gör i Sverige. Sedan är det omvända förhållandet när det kommer till exempel Volvo. I Norge är det inte så lätt att hitta en bil som ger mer för pengarna än en Tesla Model Y. Här i Norge kan du få den nya versionen av Model Y med fyrhjulsdrift för lite mer än en halv miljon kronor, säger Peter Raum.

Det är långt under priset i Sverige som startar över 600 000 kronor. Samtidigt märker man även i Norge att Teslaskammen ökar.
– Självklart påverkas allmänheten av Elon Musks roll i Donald Trumps administration. Men det har blivit mer medial uppmärksamhet i Sverige kring detta. Anledningen är att Tesla för en kamp mot facket i Sverige och det bidrar också till opinionen, säger Peter Raum.

Även i Norge har Teslaägare börjat bli påhoppade. Det berättar svenskan Anki Persson som bosatt sig i vårt västra grannland.
– Det har börjat påminna om vargdebatten. Det blir två läger mot varandra. Barnen får till och med höra i skolan att deras föräldrar kör Tesla, säger hon.

I Sverige har dessutom Tesla fått mycket dålig uppmärksamhet för sin bristande kvalitet. Nyheten att var femte fordon underkänns i besiktningen kan också spela in.
– Teslas kvalitetsavdelning bör kallas in för ett utvecklingssamtal. Titta på Dacia Sandero som är mycket, mycket bättre. Om jag hade varit ordförande för Tesklaklubben i Sverige hade jag startat ett upprop, säger Ronny Svensson.
LÄS MER:

Senaste nytt