Trots svenska flaggor – allt på nya Volvon görs i Kina

Nya Volvo EX30 marknadsförs med skandinavisk design och Sverige-flaggor på framsätena och motorhuven. Men bilen är helt osvensk, visar Carups granskning. Den byggs i Kina med nästan uteslutande kinesiska delar. 
– Det är knappt några svenska eller europeiska delar i personbilarna som byggs i Kina, vi ser med stor oro på den här utvecklingen, säger Peter Bryntesson, vd för Fordonskomponentgruppen. 

I veckan presenterades Volvo Cars nya elbil Volvo EX30. Bilen ska bli Volvos nya volymmodell och hjälpa tillverkaren nå löftet om att varannan såld Volvo ska vara helt elektrisk redan år 2025. 

Bilen lanseras med svenska flaggor på sätena och motorhuven, skandinavisk design och vissa av färgerna sägs vara inspirerade av ”en solnedgång på den svenska västkusten, det världsberömda norrskenet”. Men frågan är hur svensk bilen är egentligen? 

Cross Country-modellen har en svensk flagga på framhuven, och färgerna sägs vara inspirerade av svensk natur, men inte så mycket annat på Volvos nya EX30 är svenskt. Bild: Volvo Cars
Stolarna har svenska flaggor, trots att bilen tillverkas i Kina med nästan bara kinatillverkade delar. Bild: Volvo Cars

När det gäller mat är ursprungsmärkning och äkthet viktig, men bilar behöver tydligen inte vara ”äkta vara”. Trots att Volvo EX30 säljs med svenska flaggor byggs bilen nästan uteslutande i Kina. Den tillverkas i systerföretaget Geely Autos nya fabrik i Zhangjiakou, nordväst om Peking.

– Bilar som byggs i Kina tillverkas nästan uteslutande med kinesiska delar. Det har blivit ”China for China” när underleverantörerna väljs ut. Dessutom får europeiska underleverantörer som bygger fabriker i Kina väldigt höga bidrag, något de inte får inom EU. Så till mycket stor del tillverkas även delar från europeiska företag i Kina, säger Peter Bryntesson, vd för Fordonskomponentgruppen som är branschorganisationen för de Skandinaviska leverantörerna till fordonsindustrin.

Peter Bryntesson är vd för Fordonskomponentgruppen som organiserar underleverantörer till fordonsbranschen i Skandinaviien. Foto: FKG

Volvo Cars håller på att etablera fabriker tillsammans med Northvolt i Sverige, men till Volvo EX30 görs batterierna helt och hållet i Kina, enligt Volvos pressmeddelanden. Volvo Carss tidigare motorfabriker i Skövde har börjat tillverka elmotorer, men enligt vad Carup erfar tillverkas även alla motorer till EX30 helt och hållet i Kina. Kinesiska CATL levererar till systermodellen Zeekr, och ligger med stor sannolikhet bakom batterierna även i EX30. 

Vissa delar levereras sannolikt av svenska företag, till exempel airbagtillverkaren Autoliv. Men Autoliv har fabriker i Kina för bilar som tillverkas i Kina. I veckan kom nyheten att Autoliv säger upp 6000 personer när fabriker i Europa stängs. Det här är en utveckling som blir allt vanligare och fler och fler underleverantörer inom fordonsindustrin flyttar sina fabriker till Kina och USA. Anledningen är att både Kina och USA ger stora investeringsbidrag, medan EU helst verkar vilja att fabrikerna försvinnner, och saknar ett stödsystem som kan konkurrera. 

Tillverkningen av Volvo EX30 startar senare i år i Zhanjiakou i Kina.

– Det är en utveckling vi ser på med stor oro. En stor del av underleverantörerna till personbilar håller på att flytta. Det är alle man till pumparna om de inte ska försvinna ut från EU. Europa behöver vakna och erbjuda samma förmånliga bidrag till investeringar som Kina och USA, säger Peter Bryntesson. 

Inte ens den tekniska utvecklingen av Volvo EX30 är särskilt svensk. Bilen byggs på Geelys SEA-plattform som utvecklats hos Geely i Kina. Förvisso har arbetet letts av svensken Kent Bovellan med ett förflutet på Saab och Volvo, men till stor del är det kinesiska ingenjörer som ligger bakom Volvo Cars snabbaste bil någonsin. 

Särskilt många nya arbetstillfällen i Sverige lär inte Volvo EX30 skapa. Nyligen meddelade Volvo Cars att 1300 tjänstemän får sluta i Sverige. Carup har sökt Volvo Cars för att försöka utröna exakt hur osvensk Volvo EX30 är, men inte fått någon återkoppling. I sina pressmeddelanden uppger Volvo att cellulosan i klädseln Nordico, som är extrautrustning, kommer från skogar i Sverige och Finland. 

Volvo EX30 ska byggas i Zhanjiakou, Kina. Trots att Kina har betydligt smutsigare elmix än Sverige och världens högsta kapacitet för fossila elproduktion lovar Volvo att produktionen drivs av 100 procent förnybar el. Battericellerna levereras från kinesiska tillverkare och även dessa har lovat att produktionen får förnybar, fossilfri el.