Trots succén: Märkliga buggar i Volvos nya elbil

Nya elbilen Volvo EX30 har blivit en enorm framgång för Volvo och är redan Europas näst mest sålda elbil under 2024. Men många ägare klagar nu över att bilens mjukvara inte är färdigutvecklad och full med märkliga buggar och småfel.
– Bilen, som jag köpte för 600 000 kronor är inte på något sätt färdigutvecklad hur bra och trevlig den än är att köra, skriver en ägare på Facebook. 

Volvo EX30 är på väg att bli en av Volvos största framgångar någonsin och har gjort att Volvos elbilsförsäljning ökar kraftigt på en i övrigt trög marknad. I flera länder har den gått om Tesla Model Y och redan blivit den mest sålda bilen. I Europa är den redan den näst mest sålda elbilen och senaste månaderna har den nosat Tesla Model Y i hasorna. 

Elbilen, som är Volvos snabbaste modell någonsin, har fått fina recensioner i nästan alla tester, framförallt för sina köregenskaper. De flesta nyblivna ägare verkar också gilla hårdvaran och bilens köregenskaper. Men många uppretade ägare vädrar nu sitt missnöje med krånglande mjukvara och buggar i olika ägarforum. 

Det allra vanligaste felet tycks handla om att många har problem med att bilen inte kopplar upp sig mot internet. Vissa ägare har även problem med att koppla upp sin telefon via blåtand. En del ägare upplever att radion stängs av när de bromsar. Det så kallade Driver Alert-systemet är för känslig och varnar i tid och otid. Även klockan kan gå fel och bilens skärm kan av misstag gå in i ett testläge och få testbild. Flera kunder säger sig ha problem med att låsa upp bilen med nyckelkort eller dosa. 

– Hade det varit en diskmaskin eller likande hade den varit reklamerad inom en vecka. Uppenbarligen är man, tyvärr, rätt så rättslös vad gäller en bil som krånglar, men jag menar att Volvo bör kompensera oss betatestare (för det är det vi är), skriver en uppretad ägare. 
Är ledsen att säga att min upplevelse är likartad, sjukt många småbuggar som hela tiden dyker upp med jämna mellanrum, skriver en annan ägare. 

Långtifrån alla är dock missnöjda, många hyllar även bilen, både i svenska och internationella forum.  
– Nu har jag haft min EX30 Single motor standard range (LFP) Plus i tre veckor. Måste säga att jag älskar denna bil mer och mer efter varje körning. Inga problem alls hittills, uppger en ägare. 

Enligt Volvo ska de problem som bilen har lösas med att ny mjukvara laddas ner över nätet. De bilar som har fel på internetuppkopplingen kan istället få besöka verkstaden. 
– De problem som upplevts åtgärdas löpande med mjukvaruuppdateringar, over-the-air. De kunde som så önskar kan istället få uppdateringarna installerade hos sin Volvoverkstad, säger Volvo Cars PR-chef Magnus Holst till Carup. 
LÄS MER: