Trots ny elbil – Polestar rasar under förbjuden gräns

Trots ny elbil för 1,6 miljoner. Polestar faller under förbjuden gräns och riskerar uteslutning från Nasdaq-börsen. 
– Det blir en Halo car för Polestar att visa upp, men jag tror inte det blir en storsäljare, säger bilexperten Alrik Söderlind. 

Polestar visar upp sin nya elbil på bilmässan i München. I sin mest kraftfulla version har nya Polestar 5 884 hästkrafter och kostar 1,6 miljoner kronor. Bilen hyllas unisont för sin design. Men trots den stora nyheten faller Polestars aktier på börsen. På onsdagskvällen gick de under den förbjudna gränsen på 1 dollar. Det innebär att de riskerar uteslutning från Nasdaq om inte aktiekursen stiger över 1 dollar den närmaste månaden. Om de varnas av Nasdaq har de 180 dagar på sig att få upp kursen över 1 dollar i minst 10 dagar.

Nya bilen verkar inte ha charmat investerarna. Bilen får däremot lovord i de första testerna. Bilexperten Alrik Söderlind som studerat Polestar 5 på bilmässan i München är också imponerad. Men kanske kommer bilen för sent. 
– Timingen kunde varit bättre. Porsche Taycan har ju haft sin storhetstid och marknaden för riktigt dyra, fina elbilar kanske inte speaker just nu. Men det finns någonting som talar för att den här kanske får en uppsving. För nya bilar som Mercedes GLC och Volkswagen tror jag drar igång elbilsracet igen, säger han. 

Designen är mästerlig och mässbesökarna flockas kring det svensk-kinesiska underverket. Polestar 5 är en smäcker GT-bil med rymlig kupé trots de smäckra linjerna. Hemligheten är att bakrutan trollats bort, det har gjort att sätena kunnat flyttas längre bak.
– Stort intresse för den här bilen här nere i München, säger Alrik. 

Många svenskar hoppas på Polestar, för det är så nära ytterligare svenskt bilmärke efter Volvo och Koenigsegg man kan komma. 
– Som journalist sks man ju alltid hålla sig neutral. Men det blir lite som när det var kämpigt för Saab. Man hoppas på det ska gå bra för dem. 

Polestars ledning får tuffa frågor från journalister efter den rekordstora förlusten på 9,7 miljarder kronor i senaste kvartalet. Ordföranden Winfried Wahland tror att bilen kan bli en succé.
– Det är Polestar i sitt bästa. Det är både design, prestanda och hållbarhet i en bil. Jag älskar den. Jag håller inte med om att timingen är fel. Ingen har något liknande. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt