Trots att orderingången på elbilar beskrivs som katastrofal måste den som beställer idag i många fall vänta mellan nio månader och ett år. Här är elbilarna med längst leveranstid och de du kan få direkt.
Nybilsförsäljningen i Sverige har gått ner med fem procent i år och bilbranschen talar om en närmast katastrofal utveckling av orderingången, framförallt på elbilar.
– Privatmarknaden för personbilar är fortsatt iskall, i synnerhet för elbilar. Sämre kommer det att bli då nya ordrar av personbilar har halverats och där står elbilarna för det största tappet.
Hittills i år har elbilsförsäljningen ökat med 31 procent i Sverige. Men enligt bilbranschen beror det på att elbilar som sålts för länge sedan levereras först nu. Och trots orderrraset, den som beställer en ny elbil idag kan få vänta upp till ett år, i vissa fall mer, visar en ny kartläggning av Teknikens Värld.
Längst leveranstid är det på Hyundai Ioniq 5, som enligt Teknikens Värld inte ankommer förrän efter 12-18 månader. Skoda Enyaq (bilden ovan) har nästan lika lång väntetid, 12-14 månader. Audis två elbilar Q4 e-tron och Q8 e-tron dröjer båda 12 månader.
Hos storsäljarna Volkswagen och Volvo verkar orderböckerna börja sina. Volkswagen har kortat sin leveranstid till 2-3 månader och Volvo är nu nere på 6-7 månader för XC40 och C40. Den som beställer EX90 får dock vänta 16-18 månader, då bilen har tekniska problem med IT-systemen. Volkswagen ID.4 går nu att få efter bara 2-3 månader, dessutom finns det lagerbilar.
Den som vill ha en elbil riktigt snabbt väljer med fördel Tesla eller ett kinesiskt märke. Tesla levererar på 1-2 månader, i vissa fall på några veckor. De kinesiska märkena BYD, MG, Nio och Ora har samtliga bilar på lager för en tämligen omgående leverans.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter