Trots dödsfall och körförbud – återkallar inte i Sverige

10 000-tals Volkswagen-bilar i Sverige har en krockkudde som kan slunga ut dödliga metallprojektiler. Trots att Citroën gett svenska ägare körförbud efter ett dödsfall låter Volkswagen bilar med Takatas krockkuddar rulla vidare utan återkallelse. 
Enligt VW finns det inte ”någon som helst anledning till oro”.

Nyligen dödades en kvinna i Frankrike i en trafikolycka efter att metalldelar slungats ut från krockkudden i hennes Citroën C3. Krockkudden som skulle skydda henne dödade henne istället. Bilen hade en airbag från Takata med en gaskapsel som kan sprängas och slunga ut metalldelar. Efter olyckan fick Citroën och bilkoncernen Stellantis hård kritik från franska regeringspolitiker för att de slarvat med återkallelsen av bilmodellen. Efter bara någon vecka gick de ut och gav alla Citroën C3 körförbud, även i Sverige.

Fortfarande bedöms över 100 000 bilar med Takatas farliga krockkuddar rulla i Sverige. Totalt i världen har omkring 35 personer dödats och 500 skadats av krockkuddarna. Flera av de vanligaste bilmodellerna med Takatas airbags kommer från Volkswagen. Krockkudden användes hos VW från 2005 fram till 2018.

Många storsäljande VW-modeller har Takatas krockkuddar som orsakat många dödsfall. Nyligen fick Citroën C3 med samma krockkudde körförbud. Men Volkswagen uppger att deras bilar är säkra och har inte återkallat bilarna i Sverige.

Ett stort antal ägare av VW-bilar har inte fått sina bilar återkallade i Sverige, trots att de har den potentiellt livsfarliga krockkudden. Samma krockkudde som gör att ägare i hela Europa nu fått omedelbart körförbud på sina Citroën-bilar. Tidigare har flera andra biltillverkare återkallat och bytt ut Takatas krockkuddar i Sverige. 
– Volkswagen-koncernen har en mycket noggrann uppföljning av hela denna fråga och vi betonar att det inte finns någon som helst anledning till oro för våra kunder, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige. 

Volkswagen hävdar att Takatas krockkuddar ska vara säkra i Sverige. 
– Volkswagen Sverige fattar inte beslut om återkallningar, det görs på global nivå. Det har skett återkallningar av bilar som har airbags från Takata, men det har varit prioriterat till länder med varmt och fuktigt klimat eftersom just detta varit något som varit centralt i frågan. Men eftersom säkerhet har högsta prioritet för Volkswagen-koncernen så finns planering för vidare återkallningar även på andra marknader, som har ett klimat liknande Sveriges.  Dessa kommer att ske med god marginal innan man kan anse att det finns risk att något kan inträffa med krockkuddarna.

Volkswagen har inte svarat på våra frågor om hur många bilar i Sverige som är drabbade av felet och vilka modeller som berörs. Men enligt Carups beräkningar och efterforskningar kan det handla om 10 000-tals Volkswagenbilar. Det handlar bland annat om storsäljande modeller som Volkswagen Polo, Golf, Passat, Sharan och flera andra bilar. En slagning på Volkswagens hemsida på olika chassinummer visar att en hög andel bilar kan vara drabbade. 

Bilägare kan själva se om deras bilar är drabbade på Volkswagens svenska hemsida. Där skriver biljätten: ”Risk för dödsfall till följd av defekta krockkuddar” och ”En defekt krockkudde utgör en allvarlig säkerhetsrisk för dig och dina passagerare i händelse av en olycka.” Ändå har bilarna inte återkallats i Sverige. Volkswagens förklaring är att Takatas krockkudde inte ska vara farlig i svenskt klimat. Andra biltillverkare har bedömt att det finns risker och bytt ut krockkuddarna.

En av de drabbade är VW Passat-ägaren Torulf Karlsson. Hans VW Passat från 2014 är inte återkallad i Sverige, trots att den är det i andra länder i Europa. 
– Jag är civilingenjör och har arbetat med underleverantörer till bilindustrin, bland annat krockkuddar. Därför blev jag orolig för att min egen bil kunde vara drabbad av återkallelse. Jag vill ju veta om jag åker omkring med en potentiell bomb i min bil och om så är fallet vill jag veta när bilen ska återkallas, säger han till Vi Bilägare

Så gör du för att kolla upp om din bil har Takatas farliga krockkudde

Flera biltillverkare har satt upp speciella hemsidor för att bilägare ska kunna se om bilen de äger har krockkudden. Hos Volkswagen kan du gå in på denna hemsida och undersöka om din bil har Takatas krockkudde. Även om din Volkswagen har Takatas krockkudde har den sannolikt inte återkallats i Sverige.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt