Trots de svindlande rekordpriserna på diesel och bensin – svenska folket fortsätter att fylla tanken i sina bilar. Försäljningen av drivmedel har inte gått ner – människor har inget val. Många betalkort räcker nu inte till vid tankning
– Vi ser inga kraftiga förändringar i försäljningen som en effekt av priserna, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8.
Trots att det skedde en sänkning av diesel och bensin på torsdagen är priserna uppe på en extremt hög nivå som gör att det känns i plånboken att köra bil. Kostnaden för att tanka fullt är ungefär 500 kronor högre än innan nyår. För en bilist som kör 1500 mil om året har det blivit nästan en tusenlapp dyrare i månaden. För den som långpendlar och kör 4000 mil om året kan kostnadsökningen ligga på över 2000 kronor per månad, om priserna stannar kvar.
Men ännu syns inga tecken på att svenskarna dragit ner på tankandet. Enligt Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8 säljs ungefär lika mycket drivmedel som tidigare.
– Vi ser inga kraftiga förändringar i försäljningen som en effekt av priserna. Transporter är en nödvändighet för många och vår bedömning är att det fortfarande prioriteras.
Däremot märker OKQ8 att många har börjat bunkra upp med utrustning som kan vara användbar i en krissituation.
– Vi ser en ökning i försäljning av andra typer av varor som gasol, t-röd, plastdunkar och jeepdunkar. Denna försäljningsökning är troligen en direkt följd av kriget i Ukraina och de samtal som förs i samhället vilket leder till att många vill vara förberedda för en eventuell kris här i Sverige.
Många som tankar kan inte längre fylla tanken helt, då många kort har en gräns på 1500 kronor vid korttankning. Sedan måste proceduren börjas om för att fylla tanken.
– Det förekommer att vissa företagskunder kommer snabbare till den sedan tidigare fastslagna köpgränsen. Fler kunder än vanligt råkar ut för att bankernas och kortföretagens köpgränser gör att pumpen slår ifrån innan tanken är full vilket leder till att man kan behöva starta om tankningen, säger Karin Hellgren.
Personalen på bensinstationerna märker att kunderna tycker att situationen med de extrema priserna är jobbiga, men har i stort sett sluppit ta emot kunderas ilska.
– Det finns en förståelse för att vi har en liten möjlighet att påverka situationen som det ser ut nu och det är mycket få kunder som tar ut sin frustration på våra medarbetare. Dock märker vi av ett generellt missnöje med situationen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter