Tre miljoner nya laddpunkter behövs i Sverige. Elbilarna ökar snabbare än vad någon kunde drömma om.
– Bristen på offentliga laddningsplatser och otillräcklig laddningsstruktur kan komma att avskräcka svenska konsumenter från att köpa elbil, säger Mikael Ternhult, bilexpert på Boston Consulting Group (BCG).
Enligt en ny rapport från BCG behövs en massiv investering i infrastruktur om vi ska nå våra klimatmål till 2050. Då ska 95 procent av alla fordon vara eldrivna.
– Det här kräver en betydande investering i infrastrukturen. Vår analys visar att det behövs tre miljoner laddpunkter enbart i Sverige för att klara elektrifieringen av fordonsflottan och därmed nå klimatmålen, säger Mikael Ternhult, Partner och Managing Director på BCG Stockholm och expert på bilindustrin.
Sverige har idag 2550 laddstationer med 13 800 laddningspunkter, enligt Energimyndigheten. Enligt BCG behövs det tre miljoner laddningspunkter till 2050. Det innebär att det måste byggas 300 laddpunkter om dagen i 28 år.
– EU:s tillkännagivande om att förbjuda försäljning av nya fordon med förbränningsmotor från 2035 är en game changer för den globala fordonsindustrin och även för Sverige. Det sätter ordentlig fart på transportsektorn, där alla nu jobbar mot att nå EU:s utsläppsmål för 2050, säger Mikael Ternhult.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter