Toyota har tagit fram en ny superteknik som kan revolutionera hur du tankar vätgasbilar. Genom en vätgaspatron ska den nya påfyllningen vara lika enkel som att byta en kolsyrepatron. Biltillverkaren förväntas visa upp tekniken senare i oktober.
Toyota valde en unik väg när företaget satsade på vätgasbilar i stället för elbilar. Men hittills har utvecklingen gått långsamt och vätgas har inte blivit ett realistiskt alternativ till el. Ett av de största problemen med drivlinan är påfyllningen som kan vara svår att utföra då det finns väldigt få tankställen. Men nu kan Toyota ha hittat en lösning på detta.
Under Japan Mobilty Show Bizweek 2024 förväntas den japanska biltillverkaren att visa upp flera vätgasrelaterade utvecklingar. En av dessa ska vara en bärbar vätgaspatron som ska göra laddningen av deras vätgasbilar mycket lättare. Men för att detta ska fungera måste Toyota även minska storleken på vätgastankarna i deras bilar. Tillverkaren har tidigare visat en prototyp.
Toyota själva hoppas att dessa patroner ska vara lika lätta att byta som en kolsyrepatron och gå att använda till andra saker också som matlagning, skriver Carscoops. En annan produkt företaget planerar att visa upp på mässan är deras vätgasracerbil GR Corolla.
Toyota har tidigare fått kritik för deras vurm för förbränningsmotorer och bränsleceller som går på vätgas. Men en motor som körs på vätgas släpper bara ut mikroskopiska mängder koldioxid. Det enda som släpps ut efter förbränningen i en vätgasmotor är vattenånga och under vissa förhållanden även kväveoxider genom kvävet som finns i luften.
I dag kan du ta dig 65 mil på en vätgastank i en Toyota Mirai. Hur mycket räckvidden kommer förändras ifall Toyota väljer att minska storleken på tanken återstår att se.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.