Toyotas sista Supra – här tar ikonen farväl

Här är de två sista Toyota Suprorna Europa får. Bilarna är två riktiga kraftpaket som är redo att smiskas på banan. Endast 300 exemplar tillverkas för Japan och Europa.

Toyota bestämde sig för att väcka liv i sportbilen Supra 2019 efter att den fått vila i 17 år. Återkomsten blev dock kortvarig, då den japanska biljätten i slutet av förra året bestämde sig för att det var dags att begrava Supra igen. Men innan avskedet bestämde sig Toyota för att släppa två specialupplagor av Supra i 300 exemplar för Europa och Japan. Den ikoniska modellen tackas av denna gång genom GR Supra A90 Final Edition och en uppdaterad version av GR Supra Lightweight Evo.

Låt oss börja med GR A90 Final Edition som får 95 hästar extra då treliterssexan från BMW är uppskrämd till 435 hästkrafter. Det har gjorts möjligt av ett nytt luftintag, en annan katalysator och hetare mjukvara. Vridmomentet har ökat från 500 till 570 newtonmeter. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell växellåda. Toppfarten ligger på 270 km/h.

Bilder: Toyota

Även utsidan och chassit är tuffare än hos en vanlig Supra. Det finns bland annat en kolfiberspoiler baktill och efterbrännkammare i avgasrören. Man har dessutom utrustat den med ett bafflat oljetråg så att oljan inte skvalpar runt lika mycket när den pressas i de högsta hastigheterna. Den aerodynamiska prestandan har verkligen legat i fokus när sportbilen togs fram.

A90 Final Edition levererar allt man kan önska sig av ett ordentligt avsked. Invändigt hittar du några sportstolar från Recaro. Förarsätet är klätt i rött för att matcha mittkonsolen och säkerhetsbältena. Resten av sätena är klädda i svart.

GR Supra Lightweight Evo är mycket lättare än sin föregångare och har fått några ändringar på sitt chassi som ska göra den stabilare. Framtill har den fått nya cambervinklar, grövre krängningshämmare och nya länkarmsbussningar. Den får också en spoiler bak i kolfiber, nya 19-tumsfälgar och lädersäten. Den har även ett aktivt differential och styvare bussningar för hjälpramen bak.

Toyota har redan nu börjat ta emot beställningar på sportbilarna i Europa och Japan. Men för den begränsade GR A90 Final Edition har lotteriet av köpare redan avslutats, enligt Carscoops. GR A90 Final Edition kostar från 1,5 miljoner kronor, och GR Supra Lightweight Evo kostar från 850 000 kronor.

LÄS MER:

Senaste nytt