Toyotas fiasko är monumentalt – därför är elbilen bZ4X dödsdömd

Hur kunde det gå så här snett för Toyota? Märket var först i världen för 26 år  med hybrider med moderna batterier. Trots det misslyckas världens största biltillverkare totalt när de sist av alla kommer med sin första elbil. 
Att köparna får lämna tillbaka Toyota bZ4X är ett av de störst fiaskona i modern bilhistoria. Det måste till en mirakelräddning om modellen inte ska vara dödsdömd – köparnas förtroende är förbrukat. 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Det verkade ju så bra med Toyotas nya elbil bZ4X. Bilen skulle ha bilvärldens bästa batterigaranti: 10 år och 100 000 mil. Dessutom var bilen riktigt trevlig att köra och hade en ärtig design. Som en första elbil från kvalitetstillverkaren Toyota verkade bZ4x vara en fullträff. 

Men sedan gick allt snett. Bilen började mystiskt tappa hjulen utan att någon förstod varför bultarna gängade upp sig. Och sedan visade det sig att Toyota lovat alldeles för mycket när det gäller räckvidden. Bilen blev en extrem besvikelse i flera räckviddstest. Och som lök på laxen upptäckte Vi Bilägare att bilen knappt tar laddning när den snabbladdas över 80 procent.

Pengarna tillbaka utan avdrag, större än så blir nog inte ett misslyckande för en bilmodell.

Fiaskot är så monumentalt att Toyota i Norge, där bZ4X är en storsäljare, nu låter kunder som vill lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka. Även i Sverige får kunder som beställt bilen riva beställningen. Mitt råd är att ta det erbjudandet, modellen kommer bli svårsåld som begagnad. Fiaskot är det största för en enskild bilmodell i modern bilhistoria. Det närmaste man kan komma är Robert Collins vältning av Mercedes A-klass 1997, men där räddade Mercedes bilen med nya däck och antisladdsystem. Hur Toyota bZ4X ska kunna räddas är svårt att se.

För världens största biltillverkare är fiaskot extremt pinsamt. Toyota var dessutom först i världen med att sätta ett modernt nickel-metallhydridbatteri i en personbil med Prius redan 1997, tio år innan den första Teslan tillverkades, visserligen med ett ännu modernare litiumjonbatteri. Ingen annan tillverkare har längre och bredare erfarenhet av laddningsbara batterier i bilar än Toyota. 

Toyota hade ledartröjan när de var först med hybridbilden Prius för 26 år sedan. Men de valde att frivilligt ge bort sitt försprång.

Men tragiskt nog verkar det som att B-laget av de japanska ingenjörerna fick utveckla Toyota bZ4X. Ledningens enorma tveksamhet till elbilar verkar ha gjort att de bästa ingenjörerna har fortsatt att utveckla hybrider och bränslecellsbilar. Toyota hade ledartröjan i 15 år, men gav frivilligt bort sitt försprång till andra.

Resultatet är att biltillverkaren som normalt sett vinner allt kvalitetsmätningar skämmer ut sig på punkt efter punkt med nya elbilen bZ4X. Trots Toyotas krisåtgärder är det mycket tveksamt om modellens förtroende går att rädda. Synd på en i grunden bra bil och ännu mer synd för elektrifieringen av världens bilpark när bilvärldens gigant floppar. Men det finns nog ingen bilköpare som törs köpa en bilmodell som floppat så totalt som bZ4X. Tyvärr talar allt för att modellen inte kommer att kunna räddas. Men det går att komma igen – fråga bara Volkswagen som drabbades av dieselgate-skandalen för bara sju år sedan.