Toyota visar sin nya teknik – elbil med 150 mils räckvidd

Toyota jobbar hårt för att komma ikapp konkurrenterna på elbilar. Biljätten visar nu upp sin kommande superteknik för elbilar. De utlovar billigare och bättre elbilar i flera steg, med 150 mils räckvidd tack vare nya solid state-batterier. Nyheterna fick Toyotas aktie att rusa på börsen.

Toyota är världens största biltillverkare, men när det kommer till elbilar är de fortfarande bland de minsta. Förra året tillverkades bara 25 000 elbilar, en droppe i havet av totalvolymen på över 10 miljoner. Nyligen slutade Toyota bZ4X sist i världens största räckviddstest

Men nu lovar Toyota att spotta upp sig. Under workshopen en workshop “Let’s Change the Future of Cars” i Japan avslöjas den nya strategin och delar av den nya tekniken. Satsningen leds av ingenjören Hiroki Nakajima, kallad ”Bulldozer”.

Toyota kommer förbättra sina elbilar i flera steg.
Solid State-batterier ska komma om några år.

Nästa generation av Toyotas elbilar kommer 2026 och ska vara en stor förbättring jämfört med dagens modeller och  ha batterier som är betydligt bättre än de i dagens Toyota bZ4X. Köparna ska kunna välja både billiga LFP-batterier och ett förbättrat litiumjonbatteri som går 100 mil. Dessutom ska det vara 20 procent billigare än det som finns i bZ4X. Dessutom ska ett ytterligare förbättrat litiumjonbatteri som går 110 mil komma 2027 eller 2028.

Solid State-batterier har setts som den heliga graalen som ska revolutionera elbilar. Batteriet har en fast elektrolyt istället för en vätska. Nu säger Toyota att deras version är redo för kommersialisering 2027 eller 2028. Batteriet ska klara en räckvidd på 120 mil och kunna laddas från  10-80 % på 10 minuter eller mindre. I nästa steg ska ett solid state-batteri som klarar 150 mil komma. 

Precis som Tesla så ska Toyota nu börja med gigacasting av fram- och bakaxlar.

Toyota kommer också att förbättra aerodynamiken hos bilarna, och de gör det med raketforskning. Toyota arbetar med med “aerodynamisk dragreduceringsteknik baserad på rakethypersonisk aerodynamik.” Tack vare tekniken ska de kunna kombinera snygg design med rekordlågt luftmotstånd. 

Toyotas ingenjörer har tidigare sagt att Tesla Model Y liknade ett konstverk när de tog isär bilen. Så det är inte särskilt förvånande att biljätten nu vill kopiera Teslas teknik med megacasting av aluminium till fram- och bakvagnar. Bilarna sätts ihop av tre delar, med batteriet som en strukturell mittdel. De vill också skrota det löpande bandet och låta bilarna köra sig själva i fabriken. 

– Nästa generations elbilar med batteri kommer att anta nya batterier, genom vilka vi är fast beslutna att bli världsledande inom energiförbrukning för elbilar. Med de resurser vi tjänar kommer vi att förbättra vår produktattraktion för att överträffa kundernas förväntningar och säkra intäkter. Vänligen se fram emot en “biltillverkare-tillverkad batteri-EV som inspirerar alla kunders hjärtan.”, uppger Toyota som ska producera 3,5 miljoner elbilar år 2030.

Toyotas aktie steg under tisdagen med fem procent på Tokyobörsen sedan nyheterna om elbilssatsningen blivit kända.