Toyotas nya magiska låda – jätteräckvidd på vätgas

Toyota ger sig inte. Nu kommer de med tredje generationens bränsleceller som drivs av vätgas. Räckvidden ställer de flesta elbilar schack matt. 

Toyota har haft stora motgångar med sin vätgasbil Mirai. Förra året sålde de bara 1778 bilar med bränsleceller som förvandlar väte till el (FCEV). I USA säljer de bilen med enorma rabatter. De betalar bränslet de första åren, vilket gör att bilen i princip är gratis. Ändå är bilarna svåra att bli av med. 

Trots de satsar den envisa japanerna vidare. Nu kommer de med tredje generationens bränsleceller. De lovar att systemet ska vara lika hållbart som en dieselmotor. Dessutom blir räckvidden omkring 77 mil, en siffra som slår de flesta elbilar med råge. Dessutom är drivlinan i princip underhållsfri. 

Toyota Mirai har varit allt annat än en försäljningssuccé. Men Toyota ger inte upp vätgas, nu kommer de med en helt ny effektivare bränslecell.
Den nya bränslecellen ska vara lika hållbar som en dieselmotor samtidigt som den är lättare och billigare att tillverka.

De satsar på bränsleceller både för tunga fordon och personbilar, kanske med tungvikt mot det förstnämnda. Den tredje generationens bränslecell ska dessutom vara mycket billigare att tillverka. Kanske kan vätgas till slut ta upp kampen med elbilar och bensin- och dieselbilar. Men bristen på tankställen är ett problem som avskräcker även entusiastiska köpare.

De kommer att visa upp det nya systemet i sin helhet nästa vecka på på International Hydrogen & Fuel Cell Expo i Tokyo. De första fordonen med systemet väntas rulla på vägarna tidigast nästa år. 
LÄS MER: