Toyota och Lexus har säljer bilar till kunder i Sverige utan att berätta att bilarna har 3G-modem som kan sluta fungera. Agerandet står i strid med lagen enligt Konsumentverket.
– Vi undersöker just nu om det kan finnas skäl till att förtydliga information till kunder gällande hur de uppkopplade tjänsterna påverkas vid nedstängningen av 2G-näten i Sverige till slutet av 2027, uppger PR-chefen Christian Hallin.
Fotnot: I efterhand har det visat sig att alla nya bilar i Sverige har 2G-modem för eCall, något tillverkarna inte berättar, du kan läsa mer om det här.
Konsumentverket har gått ut med ett brev till bilbranschen i Sverige. De kräver att bilbranschen börjar informera kunderna om vilka bilar som säljs med 2G/3G-modem som slutar fungera när näten släcks ner. Flera operatörer har redan släckt ner delar av sina nät. Under 2027 släcker Telia sina sista 2G-nät.
Toyota och Lexus säljer fortfarande helt nya bilar med de gamla modemen i Sverige. Enligt Konsumentverket bryter det mot marknadsföringslagen att inte berätta för kunderna. Myndigheten uppger också att bilbranschen ska lämna informationen för begagnade bilar som drabbas av nedsläckningen.
– Om informationen inte lämnas, är felaktig eller otydlig innebär det att marknadsföringen är vilseledande enligt 10 § marknadsföringslagen, säger Konsumentverkets jurist Anton Mattsson till Carup.
Flera kunder som nyligen köpt Toyotas och Lexus bilar har hört av sig till Carup och är väldigt besvikna på bilmärket och bilhandlarna. De har inte erhållit någon som helst information och känner sig lurade. I Norge har Toyota satt upp en informationssida på nätet om släckningen. I Sverige saknas all information.
– Jag känner mig bedrövad över att de sålde bilen till mig utan att säga ett ord om detta, säger en kvinna som i dagarna köpt en fabriksny Toyota Corolla.
Från svenska Toyota har man ännu inte tagit ett beslut om man ska förtydliga informationen, men uppger att de undersöker om det ska ske.
– Toyota och Lexus i Sverige strävar alltid efter att ge kunder så god information som möjligt, inte minst i köpprocessen. De uppkopplade tjänsterna inkl. eCall kommer att fungera så länge 2G-nätet är i drift, dvs. till slutet av 2027. Vi undersöker just nu om det kan finnas skäl till att förtydliga information till kunder gällande hur de uppkopplade tjänsterna påverkas vid nedstängningen av 2G-näten i Sverige till slutet av 2027, uppger märkets informationschef Christian Hallin.
Idag finns ingen fungerande lösning för att få den lagstadgade SOS-funktionen i Toyotas bilar att fungera. I Norge har Toyota vädjat om att näten inte ska släckas ner.
– Parallellt utvärderar också Toyota och Lexus möjligheter till mjukvaruuppgradering för att de uppkopplade tjänsterna skall fungera även efter nedsläckningen av 2G-näten. Information kring detta förväntas finnas tillgänglig i tid innan avveckling av 2G-näten i Sverige, skriver Toyota i Sverige till Carup.
Fotnot: I efterhand har det visat sig att alla nya bilar i Sverige har 2G-modem för eCall, något tillverkarna inte berättar, du kan läsa mer om det här.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter