Total förvirring hos bilmärkena när nätet släcks ner

Både bilköpare, myndigheter och journalister har under lång tid fått felaktig information från biltillverkarna. Tvärtemot tillverkarnas uppgifter släcks alla bilars eCall-system ner när 2G-nätet försvinner.
Räkna med att din bil tappar sitt livräddande SOS-system för nödsamtal oavsett om den är splitterny eller några år gammal.
Hur kunde det bli så här tokigt? 

DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTS EGNA. Sedan lång tid tillbaka har det stått klart att det gamla 2G-/3G-nätet ska släckas ner i Sverige. Jag är en av de journalister som försökt ta reda på vad som ska hända med olika bilmärken och modeller. Det har varit väldigt svårt att få tydlig information från bilmärkena. De som har svarat har berättat att bilarna före en viss årsmodell är drabbade eller inte. De har inte gjort någon åtskillnad på bilens uppkoppling för till exempel värmaren och SOS-systemet eCall. 

I somras avslöjade vi på Carup att Toyota hade äldre 2G-/3G-modem för SOS-system i sina bilar, något de motvilligt bekräftade. Andra bilmärken, till exempel Volvo och Volkswagen, har sagt att deras nyare modeller inte är påverkade av nedsläckningen av nätet. Men nu visar det sig att alltså att alla biltillverkare lämnat ut felaktig information. 

Om du krockar med bilen ska eCall automatiskt larma SOS. När 2G-nätet slutligen släcks ner 2027 slutar systemet att fungera.

Ingen tillverkare verkar ha haft koll på att alla deras modeller, även helt nya, släcks ner från SOS-nätet eCall. Youtubern Peter Esse var den som äntligen kunde bringa klarhet bland alla dimråder och förvirring hos biltillverkarna. I sin film avslöjar han att alla bilar tappar sin SOS-tjänst när 2G-nätet släcks helt 2027. 

Även om du köpt ny bil i år kommer du med all säkerhet att drabbas. Enligt Konsumentverket är detta något biltillverkarna enligt lag är skyldiga att informera bilägarna om. Om de inte gör det bryter de mot marknadsföringslagen och kan få säljförbud. 

Även branschorganisationen Mobility Sweden har lämnat fel information. Konsumentverket har lämnat fel information. Bilistorganisationen M Sverige har lämnat fel information. Och det har även vi på Carup och alla andra gjort. 

Hur sjutton kunde det bli så här tokigt? När jag pratar med olika infomationschefer hos biltillverkare verkar förvirringen vara monumental i frågan. De dementerar först att deras bilar ska drabbas, men ändrar sig sedan när de kollat. De har helt enkelt varit okunniga när de svarat, och vi journalister har litat på dem. Vi har av naturliga skäl inte haft möjlighet att montera isär bilarna eller gå direkt på märkets tekniska experter. 

Även expertorganisationer som Mobility Sweden, Konsumentverket och M Sverige har gått ut med felaktig information i tron om att bara vissa modeller är drabbade. Konsumentverket kräver att tillverkarna ska berätta för kunderna vilka bilar som är drabbade. Hittills har inget bilmärke gjort det. 

Att alla bilar skulle bli underkända i besiktning om ett par år när varningslamporna tänds kan vi nog bortse ifrån. Det kommer att ordnas ett undantag. Men det är värre att den livräddande funktionen försvinner. Den dagen du är medvetslös i bilen kommer ingen att larma. 

Så vad lär vi av oss av detta? Att lita på detaljerad teknisk informationen som lämnas ut om bilarna är mer eller mindre omöjligt. De är så komplexa att bilmärkena inte ens själva vet vad de säljer eller kan ge korrekt information till köpare eller media. Ingen branschorganisation har tagit grepp på frågan, istället ska varje märke ansvara, då blev det extremt rörigt.

I det här fallet har både bilköpare, expertorganisationer och journalister blivit uppfintade på månen. Det handlar nog inte om illvilja eller lurendrejeri. Bilen är så komplex att tillverkaren inte själva kan lämna korrekt information om alla detaljer. Den som köper en ny bil idag ska heller inte räkna med att den är framtidssäker. Standarder och datasystem ändrar sig, så om inte alltför många år kan finesserna hos en ny bil vara lika användbara som en iPhone 4.