Räkna med att den galna väntetiden på nya bilar kan bli ännu värre. Volkswagen varnar nu för att halvledarkrisen fortsätter i två år till.
– Vi förväntar oss att halvledarbristen kommer att fortsätta längre än väntat, säger biltillverkarens finanschef Arno Antlitz till Boersen-Zeitung.
Redan idag är väntetiden på en ny bil rekordlång. Vissa bilar kan dröja över ett år, och det är vanligt att få leveransen av sin nya bil uppskjuten med flera månader. Ibland kan biltillverkaren inte leverera de finesser du beställt, på grund av delar. Volvo gick nyligen ut och sade att läget är på väg att bli bättre, men nu varnar Volkswagen att halvledarbristen kan stanna länge.
Volkswagens finanschef säger i en intervju med Börsen-Zeitung att situationen inte kommer att normaliseras förrän 2024, och då kommer det fortfarande att finnas en ”strukturell brist”.
– Vi ser ett strukturellt underutbud 2022, som sannolikt bara kommer att lätta något under tredje eller fjärde kvartalet. Situationen bör förbättras 2023, men det strukturella problemet kommer ännu inte att vara helt löst, säger han.
Även BMW:s vd Oliver Zipse spår att chipkrisen fortsätter under lång tid. Han varnar för en fortsatt brist under 2023, och att den pågår med oförminskad styrka under 2022.
Även kriget i Ukraina har slagit hårt mot biltillverkare och fabriker har stått stilla under flera veckor i Europa. Flera fabriker i Ukraina tillverkar kabelstammar till tyska biltillverkare och de fabrikerna har stått stilla under flera veckor, även om de nu börjar komma igång igen.
Om Tyskland stryper importen av rysk naturgas kan det också få hårda påföljder för biltillverkarna. Volkswagen hade planerat att byta kraftkälla till sin fabrik i Wolfsburg från kol till naturgas, men ännu eldas den med kol.
– Vi har inte bytt ännu. Men vi håller på att byta över. Just nu är kolkraftverket fortfarande igång medan gaskraftverket ökar. Vi följer mycket noga vad händer inom de närmaste dagarna och veckorna. I nuläget har vi inte bestämt när vi äntligen ska stänga av det koleldade kraftverket, säger finanschefen Arno Antlitz.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter