Top Gears utspel mot Volvo: ”En kinesisk bil”

Enligt Top Gear är Volvo en kinesisk bil. I ett stort test tar de med Volvo EX90 mot 19 andra ”kinesiska bilar”.
– Det var ju lustigt av dem, säger Magnus Holst, pressansvarig på Volvo Cars.

Kinesiska elbilar erövrar den europeiska marknaden allt mer, och det dyker ständigt upp nya modeller från landet i öst. Därför bestämde sig brittiska Top Gear för att ställa 20 olika elbilar från Kina mot varandra i ett stort test för att hitta de bästa och sämsta modellerna.

Britterna från Top Gear bestämde sig för att ha med Volvo EX90 eftersom den är byggd i Kina, samtidigt som Volvo Cars ägs av kinesiska Geely Group sedan 2010. Det spelar alltså ingen roll att den har designats i Europa.
– Geely äger även flera andra märken, vilket också gör Polestar kinesiskt, säger en av grabbarna.
– EX90 är designad i Europa, men byggd i Chengdu, Kina och South Carolina i Amerika, fortsätter en av killarna från Top Gear.

Top Gears beslut att ha med EX90 kan diskuteras. Även Top Gear erkänner i filmen att bilars hemvist idag är en komplicerad fråga. Volvos presschef Magnus Holst är tydlig med att elbilen som användes i testet inte är byggd i Kina.
– Bilen de har med är inte byggd i Kina. Vi har en fabrik i Chengdu för den kinesiska och asiatiska marknaden. Det exporteras inget till Europa därifrån, säger Magnus Holst till Carup.
– Den bilen de hade med där är byggd i Charleston, South Carolina. Så kinesisk är den, fortsätter han.

Enligt Volvos presschef är beslutet att ha med EX90 lustigt.
– Vår ståndpunkt är att Volvo Cars är ett svenskt aktiebolag; vi är noterade på Stockholmsbörsen. Ja, vi har en kinesisk huvudägare, men vi har forskning och utveckling i Göteborg, och vi har fabriker i Göteborg, Belgien, South Carolina och Kina, säger Holst.
– Det får stå för dem, helt enkelt, fortsätter Volvos presschef.

Från Geelys joint venture med Mercedes deltar också elbilarna Smart #1 och Smart #3. I testet deltar även BYD-modellerna Dolphin, Seal, Atto 3, Sealion 7 och en Seal UDM-i med ett laddhybridsystem. Great Wall Motor skulle ha haft två modeller som deltog i testet, men Haval Jolion Pro Ultra kom aldrig till start då bilens laddhybridsystem gick sönder på parkeringen. Däremot kördes Ora 03 GT i testet.

Från Leapmotor deltog T01 och C10. Även en elbil som heter Skywell BE11 från Skyworth deltog. Andra kinesiska elbilar som också testades var Xpeng G6, Omoda 5, en elektrisk Mini och två Lotus-modeller. MG hade även några modeller som deltog i testet, även om de först vägrade delta eftersom de anser sig vara ett brittiskt märke.

När testet sedan inleddes upptäcktes genast några problem. I MG Cybersteer lossnade en del av förrardörrens panel under körning. Leapmotor, BYD Dolphin och flera andra modeller beskrevs som extremt tråkiga att köra. Skywell kanske fick den hårdaste kritiken och beskrevs som den “tråkigaste bilen jag har kört någonsin”.
– Det är inte en bra bil, säger en av killarna.

Hur testet gick för EX90 får vi aldrig veta. Efter att Top Gear förklarat varför elbilen deltar i testet nämns den aldrig igen i det 26 minuter långa klippet. Elbilarna från Lotus hyllades av britterna. Xpeng fick däremot kritik då den kändes som en klon av Tesla Model Y. Elbilarna som utnämns till testets vinnare blir till slut Smart #3 och Lotus Eletre.
– När folk säger att kinesiska elbilar är på väg stämmer inte det. De är redan här, säger killarna.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt