Ny hyllas den nya svenska elbilen Nevs Emily GT av brittiska Top Gear. De tror att elbilen med 100 mils räckvidd som utvecklades av Saab-ingenjörer kan förändra världen.
– Det här här en bil som kan förändra hur vi designar elbilar för alltid, säger Tom Ford.
Redan nu tycks bilbranschen ha cementerat hur elbilar konstrueras. Varenda ny elbil som lanseras är konstruerade på exakt samma sätt som Tesla Model S som kom för 14 år sedan. Men kanske finns det ett bättre sätt att konstruera elbilar. Nu har Top Gear testat den svenska elbilen Nevs Emily GT som i hemlighet utvecklades av Saab-ingenjörer på bara 10 månader.
– Den här bilen har fyra elektriska motorer, men de sitter inte där du brukar hitta dem, alla sitter inne i hjulen. Resultatet är spektakulärt. Det är en riktigt stor bil i klass med Tesla Model S och Lucid Air, säger Tom Ford på Top Gear.
Hjulmotorerna i Nevs Emily GT ger stora fördelar som andra elbilar saknar. Bilen kan förpackas på ett helt annat sätt, vilket skapar större innerutrymmen och ger plats till ett enormt batteri på 175 kW som ger 100 mils räckvidd. Men det finns också nackdelar, den ofjädrade vikten ökar och och elmotorn svänger med hjulet genom ojämnheter och gropar i vägen.
Det mest spektakulära är väghållningen. Vid normal körning känns bilen ungefär som vilken annan bil som helst. Men när den pressas i en extrem situation har den köregenskaper som skiljer ut sig från andra bilar. Orsaken är att varje hjul kan köras med individuell torque vectriong. Top Gear demonstrerar skillnaden genom att köra slalom med systemet påslaget och avstängt.
– Det här är en väldigt stor bil och du tror definitivt inte du ska klara konbanan, men det gör den. Utan systemet missar jag den totalt. Det är helt otroligt, säger Tom Ford.
Framtiden har sett osäker ut för Nevs Emily GT sedan verksamheten hos Nevs i Trollhättan lagts på is. Men tack vare att projektet blev offentligt förhandlar nu Nevs nya vd Nina Selander med flera intressenter som vill köpa projektet och förverkliga den svenska elbilen med hjulmotorer.
– Chanserna för att Emily blir sålt har däremot ökat betydligt och det i sig är fantastiskt! Målet var ju att få projektet att leva vidare och nå allmän väg. Genom att göra bilen publik tog vi ett avgörande kliv för att förverkliga den drömmen, berättade Nina Selander för Carup för några veckor sedan.
Förhoppningsvis landar förhandlingarna i att projektet förverkligas. Då kan vi se fram emot rymligare elbilar med otroliga köregenskaper. Systemet har beskrivits som lika revolutionerande som när carvingskidan slog ut den gamla slalomskidan.
– Det är en märkligt färdig design och teknologi. Det är otroligt vad de gjorde på 10 månader. Är detta framtiden för elektrifiering? Jag vet inte, men jag ser fram emot att få reda på det, säger Tom Ford.
FAKTA: NEVS EMILY GT
Pris: Ingen prislapp finns på själva prototypen, men hela projektet håller på att säljas.
Motorer: 4 st elmotorer, systemeffekt 653 hk/2 200 Nm, 480 hk i prototypversion.
Prestanda: 0–100 km/h 3,2 sekunder, prototypversion 4,8 sekunder. Toppfart 250 km/h. Räckvidd: 1000 km (WLTP).
Batteri: Upp till 175 kWh.
Laddeffekt: AC 11 kW, DC 350 kW.
Mått: Längd, bredd, höjd, mm 4 861/1 940/1 395 mm. Axelavstånd 3 000 mm.
Tjänstevikt: 2 375 kg. Maxlast 595 kg. Bagagevolym 540 l. Frunk 150 l.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter