Bilarna testas i 10 000 mil innan de plockas isär och alla fel dokumenteras. Här är de bilar i C-segmentet som har mest – och minst problem. I toppen överraskar en bil som just nu går att leasa tokbilligt.
Att köpa en bil som håller länge är en investering. Många populära modeller ser bra ut på papper, men hur står de sig egentligen efter 10 000 mil? Den tyska tidningen AutoBild har testat flera C-segmentbilar (bilar i mellanklassen) intensivt under just den sträckan och dokumenterat alla fel och problem. Resultaten ger en tydlig bild av de bilar som är mest pålitliga i detta segment. Och vilka bilar man bör undvika.
Autobild har testat närmare 100 bilar totalt. De allra värsta har vi på Carup skrivit om tidigare. Men om vi bara kollar på C-segmentet så hittar vi längst ner i listan Volkswagen Golf 1.4 TSI 2016 med 32 problem och Seat Leon 1.6 TDI 2016 med 29 problem. Det är särskilt intressant eftersom både Golf och Leon delar plattform med den bil som får allra bäst betyg.
Botten: Plats 15–9
Plats | Modell | År | Problem |
---|---|---|---|
15 | Volkswagen Golf 1.4 TSI | 2016 | 32 |
14 | Seat Leon 1.6 TDI | 2016 | 29 |
13 | Hyundai i30 N | 2024 | 19 |
12 | Kia ProCeed | 2021 | 14 |
11 | Renault Megane TCe130 | 2019 | 13 |
10 | Honda Civic 1.5 VTEC | 2021 | 12 |
9 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI | 2016 | 9 |
Flera populära modeller hamnar också i mitten av listan. Hyundai i30 N 2024 noterade 19 problem, Kia ProCeed 2021 hade 14, Renault Megane TCe130 2019 13 och Honda Civic 1.5 VTEC 2021 12 problem. För den som köper begagnat kan det vara värt att känna till dessa skillnader, eftersom fler problem ofta innebär högre underhållskostnader.
Några bilar klarade sig bättre, men hade ändå några fel. Ford Focus EcoBoost 2015 hade åtta problem, medan Kia Cee’d 2015, Mercedes A 180 2016 och Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2016 alla noterade nio problem. Även kända modeller kan alltså variera i pålitlighet beroende på version och motoralternativ.
Toppen: Plats 8–1
Plats | Modell | År | Problem |
---|---|---|---|
8 | Mercedes A 180 | 2016 | 9 |
7 | Kia Cee’d | 2015 | 9 |
6 | Ford Focus EcoBoost | 2015 | 8 |
5 | Hyundai i30 Stationwagon 1.6 CRDI | 2016 | 5 |
4 | Ford Focus Stationwagon 2.0 EcoBlue | 2015 | 5 |
3 | Toyota Prius | 2021 | 4 |
2 | Mercedes A 220 d | 2022 | 4 |
1 | Audi A3 Sportback G-tron | 2017 | 0 |
Bland de mest pålitliga bilarna hittar vi Ford Focus Stationwagon 2.0 EcoBlue 2015 och Hyundai i30 Stationwagon 1.6 CRDI 2016, båda med fem problem vardera. Strax efter ligger Mercedes A 220 d 2022 och Toyota Prius 2021 med fyra problem precis som Ford Focus Stationwagon. Det visar att flera vanliga familjebilar är stabila och tåliga över tid.
Men i toppen av listan ligger Audi A3 Sportback G-tron 2017, som klarade sig utan några problem alls under hela testet – trots att gasbilen delar plattform med Golf och Leon som hamnar längst ner. Det visar att en tekniskt avancerad bil kan vara mycket pålitlig om byggkvaliteten är hög. Vilket också sammanfattar testerna. Att välja en modell med högre byggkvalitet kan löna sig. Audi A3 är ett tydligt exempel på en bil som verkligen håller över 10 000 mil, medan andra populära modeller får fler problem längs vägen.

Och just nu kan du leasa Audi A3 för under 3 000 kronor vilket Carup skrivit om tidigare. Ny kostar bilen över 350 000 kronor men om du istället väljer att privatleasa den kan du spara närmare 40 000 kronor. Men att privatleasa en helt ny bil för under 3 000 kronor kan du också göra om du vill slå till på en Kia Ceed som Carup också skrivit om tidigare.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.