Ett team av amerikanska ingenjörer har lyckats skapa en tvåtakts V4-motor som kan köras på vätgas. Motorn är i första hand tänkt som flygmotor, men är så lätt och kompakt att ingenjörerna vill prova den i bilar.
Kolvmotorer har i stort sett ersatts av jet- och turbopropmotorer på moderna flygplan. Tidigare hade de flesta flygplan vanliga kolvmotorer som liknade bilmotorer, men var större. Ingenjörer från amerikanska Deltahawk försöker nu ta tillbaka kolvmotorn till flyget. De har nu tagit fram en tvåtakts V4-motor som kan köras på både jetbränsle och vätgas, uppger Interesting Engineering. Motorn har nu blivit certifierad av de amerikanska luftfartsmyndigheterna.
Den nya motorn från Deltahawk heter DHK180 och har utvecklats för att ha så få komponenter som möjligt för maximal tillförlitlighet. Motorn har en cylindervolym på 3,3 liter och har mekaniska kompressor och turbo. Effekten är 180 hästkrafter och enligt Deltahawk har motorn 40 procent högre verkningsgrad än andra kolvmotorer.
Vikten hos motorn är låga 162 kg, och den första versionen är tänkt för små flygplan. Det finns också en version av motorn som körs på vätgas istället för jetbränsle. Det anses säkrare för ett flygplan med direkt förbränning än bränsleceller som alstrar elektricitet från vätgas. Tack vare den låga vikten föreslår ingenjörerna nu också att tvåtaktaren som drivs med vätgas ska provas i bilar, skåpbilar och andra fordon.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter