Tittade på stjärnor – ihjälkörd av Tesla på autopilot

En förare i en Tesla körde vårdslöst med autopiloten på och dödade en 22-åring som tittade på stjärnor. Nu stämmer offrets familj Tesla och menar att autopiloten borde reagerat.

Det var en aprilnatt 2019 i Florida som två universitetsstudenter parkerade vid vägkanten för att titta på stjärnorna. De steg ur sin SUV och ställde sig vid sidan av vägen. Men plötsligt kom en Tesla Model S i nästan 110 km/h, körde rakt igenom blinkande rödljus, en stoppskylt och en korsning utan att bromsa, rapporterar independent.

Bilen träffade SUV:en med full kraft, som i sin tur slungades in i 22-åriga Naibel Benavides Leon. Hon kastades över 20 meter bort i en skog och dog. Hennes pojkvän överlevde men fick allvarliga skador. Föraren i Teslan, George McGee, erkände att han tappat sin mobiltelefon och tittade ner i golvet när olyckan skedde. Han har redan gjort upp med offrens familjer i en separat förlikning. Men nu är det Teslas tur att ställas till svars i en ovanlig rättegång som kan få stora konsekvenser för bilföretaget.

Familjen till den dödade studenten hävdar i rätten att bilen borde ha bromsat och att Tesla bär en del av ansvaret. Men Tesla menar att det inte har att göra med bilens teknik utan föraren.
– Det här handlade inte om tekniken. Det var en förare som tittade ner i mobilen, säger Teslas advokater, enligt independent.

Fokus ligger på Teslas förarassistanssystem som var aktiverat vid olyckan. Systemet kallas Autopilot och kan styra, bromsa och hålla bilen i filen. Men det är inte ett självkörande system och Tesla är tydliga i sina manualer. Föraren måste ha full uppmärksamhet och vara redo att ingripa när som helst. Ett mer avancerat system, kallat Full-Self Driving (FSD), finns också men det fanns inte i bilen som kraschade och ska inte förväxlas med autopilot.

Naibels familjs försvarsadvokat menar ändå att autopilot borde ha varnat föraren eller bromsat automatiskt när bilen närmade sig hindret. De anser att Tesla släppt ut en farlig produkt på marknaden, satt utveckling och vinst före säkerhet.

Tesla förnekar nästan alla påståenden och säger att skulden helt ligger hos föraren. De pekar också på att deras system aldrig lovat någon form av självkörning och att det är upp till föraren att följa trafikregler och vara uppmärksam.

Men till skillnad från många andra fall har det här målet gått hela vägen till jury. Och domaren har gett klartecken för att familjen får kräva straffskadestånd. Något som bara blir aktuellt om juryn anser att Tesla agerat särskilt vårdslöst.
– En rimlig jury kan anse att Tesla visade likgiltighet inför människoliv för att kunna utveckla sin teknik och tjäna pengar, skrev domaren i ett beslut inför rättegången.

Samtidigt försöker företaget övertyga världen om att dess teknik är säker inför lanseringen av självkörande taxi-bilar, så kallade robotaxis, på amerikanska vägar nästa år. Men även i Europa försöker man rulla ut självkörande bilar men i Sverige fick Tesla nej.
LÄS MER:


Dela med dig av Carup

Senaste nytt