Titta in i Ferraris allra heligaste: ”Bevarar vårt arv”

Det är inte alla verkstäder som står och skruvar på Ingrid Bergmans gamla Ferrari. Särskilt inte med exakt samma gamla delar och verktyg som Enzo Ferrari en gång bestämt. Men inne på Ferraris allra heligaste Classiche-avdelning arbetar en liten skara människor, dedikerat med att restaurera, dokumentera och förvalta det arv som grundaren lämnat efter sig. 

Bakom det berömda tegelvalvet, prytt av den ikoniska Ferrari-loggan, i ett litet rum till höger finns det allra heligaste av rummen i sportbilskatedralen. I ett litet, hyfsat anspråkslöst rum förvaltas allt det som gurun och grundaren Enzo Ferrari värnande så mycket om, Classiche-avdelningen, eller klassikeravdelningen. Det är Top Gear som har tagit sig dit för att få en rundtur i den sentimentala delen av högkvarteret.  

Det är ingen vanlig liten verkstad. Hit kommer världens dyraste bilar från världens alla hörn och kanter när det är dags för en service på vårkanten. När det begav sig under mitten på 1900-talet var det knappast någon som förväntade sig att den allra heligaste delen av företaget skulle tillägnas historien. Ferrari var ett raceteam med fokuset riktat framåt. 

Men runt sekelskiftet förändrades allt. Jean Todt, den före detta stallchefen, insåg värdet i det förflutna. Det ena ledde till det andra och år 2006 stod avdelningen färdig och klar. Här skulle det som varit lyftas fram, hyllas och dokumenteras. 

– Avdelningen finns för att bevara vårt arv, vår historia. För att hålla kvar det som en stor man, vår grundare, lämnade efter till oss. När en bil funnits i 20 år utses den till klassiker och faller under vårt ansvar, säger Andrea Modena, chef för Ferrari Classiche. 

Här bevaras några av historiens dyraste, mest inflytelserika och legendariska bilar man kan tänka sig. Och för den som sitter på en Classiche-certifierad bil som behöver service, tar med fördel hit den för att få den skönhetsbehandling den förtjänar. 

Men det är ändå en ganska anspråkslös verkstad. Bilarna står packade ganska tätt och det finns fog för att bygga ut. Intressant är att en svart Ferrari 250 kommit in för ett bromsbyte. De mer moderna skivbromsarna ska bytas ut mot trumbromsar som monterades original i fabriken på 60-talet.

– Tack vare arkivet så har vi möjlighet att gå tillbaka till den exakta modellen, som en tidsmaskin, till den dagen då den här modellen konstruerades, säger Andrea Modena. 

Journalisten får syn på en något tilltufsad Ferrari 512 B som ser ut att ha levt ett liv eller två. Avdelningschefen berättar att de brukar diskutera med kunderna hur de vill göra. 

– Han kommer hit nästa vecka så ska vi diskutera. Jag kan tänka mig att han vill ha en full mekanisk restaurering men det är egentligen upp till ägaren. Vi har all information som behövs om bilen tillgänglig, säger Andrea Modena.

En av de coolaste bilarna, eller i alla fall med den roligaste bakgrundshistorien, är en Ferrari 212 som står inför en service. Bilen ägdes av den eminente filmregissören Roberto Rossellini som var gift med skådespelerskan Ingrid Bergman.

– Bilen var tänkt att åka från Rom till Oslo eftersom paret skulle dit för att hämta Nobelpriset. Bilen var fullproppad med bagage och Roberto och Enzo kom överens om att det behövdes något typ av takräcke för att få plats med den svenska filmstjärnans bagage, säger Andrea Modena.

En otrolig historia som sammanfattar vikten av sentimentala värden. Och tur för Ferrari att Jean Todt gjorde slag i saken även om Enzo Ferrari knappast rattade verksamheten med en hand.

LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester