Svenske Porscheförädlaren Zirkelbach gjorde succé med sina ombyggda super-Porschar. Mer 1980-tal än en kittad Zirkelbach-Porsche blir det knappast. Nu säljs en unik tidskapsel på auktion – ett exemplar av den mytomspunna Porsche 928 DP.
Under de glada dagarna på 1980-talet tyckte många att det kändes för vanligt med en Porsche i originalskick. Porscheägare i hela världen vände sig till Josef Zirkelbach i Hässleholm. Där sågades karosserna sönder och fick nya delar i glasfiber och plast. Motorerna trimmades upp och fick ofta turboaggregat.
Under en period sågs ombyggnaderna som helgerån, men i takt med att 1980-talet blir allt mer hajpat börjar de ombyggda Porscharna återigen bli mer eftertraktade än originalbilar.



Josef Zirkelbach flyttade till Sverige från Tyskland och blev bilmekaniker på en OK-mack. Efter att ha byggt om en Porsche på fritiden startade han DP Zirkelbach i Hässleholm och gjorde enorm succé. Receptet gick ut på att bygga om Porsche 911 och Porsche 928 med karosskit i plast och glasfiber och ge bilarna starkare motorer, ofta med hjälp av turbo.
Nu säljs en unik tidskapsel som tar dig tillbaka till 1986, en Zirkelbach-Porsche i väl bevarat 1980-talsskick. Från början är bilen en helt vanlig Porsche 928 från 1982. Bilen sägs ha ägts av en ICA-handlare som tog den till Josef Zirkelbach 1986. Våren 1987 är bilen klar och uppmärksammades i en tidningsartikel i Bilsport.
Bilen har överlevt decennierna efter 80-talet i stort sett utan ålderstecken. Bara några små sprickor i plasten avslöjar att det är en ombyggd bil.
– En strömlinjeoptimerad 1980-tals kultbil i ett mycket bra skick med en motor som på höga varv sjunger som i en Formel 1 bil, uppger Bilwebauctions.

Den ursprungliga V8:an är utbytt mot en 928 GTS-motor från 1993 med högre effekt, 349 hästkrafter. Ovanligt nog för en 928 är den manuellt växlad. Tiden då bilar i originalskick värderades högre än bilar som sågats sönder och förädlats med plast är definitivt förbi. Bilwebauctions bedömer att Porschen kommer att gå för 420 000-450 000 kronor.
– En drömbil från det glada 1980-talet då allt var möjligt. En bil som aldrig har behövt renoveras utan hela tiden varit i ett bra skick. Endast underhåll och uppgraderingar har fått den att besöka verkstäder. Den är fortfarande i ett mycket bra skick.Bilen går i övrigt mycket bra och påminner mycket om en racerbil i både ljud och acceleration. Trots detta är den lättkörd i stadstrafik.

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter