Tickande däck-bomben – tre olyckor på kort tid

Epidemi av hjul som lossnar under färd. Flera allvarliga olyckor i Sverige på kort tid efter skiftet till vinterhjul.
– Jag körde i ungefär 60 km/h så det var en jäklans tur, säger Peter Ståhl till Sörmlands Nyheter.

Däckbranschen har länge varnat för detta. Nu inträffar flera fall av hjul som lossnar mitt under färd. Från olika håll i Sverige kommer rapporter om olyckor.
– Vi har skrivit en rapport och kommit fram till att det är 600 personer om året som tappar hjulen. Visst förekommer allvarliga olyckor, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Precis i början av vinterdäcksäsongen inträffade en olycka på gamla E4 utanför Vaggeryd. En bil tappade plötsligt hjulet, voltade och åkte av vägen ner i diket. Föraren klarade sig lindrigt undan.
– Olycksorsaken var att ett hjul hade tappats, säger Angelica Israelsson Silver, som är presstaleskvinna vid polisen till Skillingaryd.nu.

Bärgningsbilar får uppleva ett antal fall med tappade hjul varje år. Foto: Assistancekåren

I onsdags fick räddningstjänsten larm från E6 utanför Tanum. En bil kom körande på motorvägen när hjulet plötsligt lossnade. Bilen färdades i hög fart och kraschade in i mitträcket och det var ren tur att ingen människa skadades.
– Enligt inringaren har en personbil kört in i mitträcket. Det finns inga personskador, säger Konstantina Sarigiannidou på SOS alarm till Bohusläningen.

Peter Ståhl var ute en kväll och körde i Stigtomta i Sörmland. Plötsligt var det något som skakade i bilen. Sedan fick han se sitt däck rulla rakt ut i spenaten.
– Jag har också tänkt i efterhand vilken tur jag hade att det inte kom några bilar i motsatt riktning. Jag körde i ungefär 60 km/h så det var en jäklans tur, säger han till tidningen.

Peter stannade genast. Han gick ut och tittade. Mycket riktigt, hjulet saknades på vänster framsida. Snart stannade en annan bil. Det var tre ungdomar som hjälpte honom att hitta hjulet. Han fäste det med bultar från de andra däcken och kunde ta sig hem. 
– Det finns mycket vänliga människor som vill hjälpa till, jag kände mig väldigt ensam när det hände så jag är tacksam för all hjälp jag fick, säger han.

Peter Ståhl berättar för tidningen att han själv hade skiftat däcken på sin bil. Något liknande har han aldrig varit med om. Men Däckbranschen säger att det här inte är ett unikt fall. Det inträffar mängder med liknande händelser över hela landet varje år.
– Det är vanligt förekommande att man gör något misstag när man byter däck själv. Därför finns det en del saker man ska tänka på, säger Lasse Dahlqvist.

Många smörjer bultarna. Däckbranschen varnar för detta. Då finns det en risk att man drar åt för hårt och då kan bultarna gå sönder. Sedan lossnade däcket som det gjorde för Peter Ståhl.
– Man ska rengöra ytorna ordentligt, använda momentnyckel efter instruktionerna och därefter göra en efterkontroll efter fem eller tio mil. Du ska bara efterdra bultarna om de inte sitter med rätt moment. Du ska inte smörja bultarna.

Om bultarna lossnar får man problem. Det är vanligare än man tror, och det slutar inte alltid med en bilolycka. Efter att du vinterhjulen satts på behöver du använda en momentnyckel och kontrollera så att bultarna är korrekt åtdragna. Kontrollen bör göras efter 5-10 mil. Har du missat det bör du göra det nu.
– Det vanligaste är att hjulet lossnar, karossen faller ner och man kan styra in åt sidan. Det blir skador på bromsskivan och karossen, så det kan bli dyrt, säger Lasse Dahlqvist.

För elbilsägare är det mer komplicerat. Deras bilar är tyngre. Dessutom måste de lyftas på ett annat sätt och har sitt känsliga batteri på undersidan.
– Det är superviktigt att man inte lyfter en elbil fel. Om man skadar ett batteri och det uppstår en läcka på cellerna finns det stor brandrisk. Branden behöver inte uppstå direkt, det kan ta några dagar och när den börjar är det mycket svårt att släcka den, säger Dennis Alexis, Operativt ansvarig på Scandinavian Tire & Rim Organization.

Missarna många gör när de byter däck:

  1. Gör inte rent kontaktytorna
  2. Använder fälgkors istället för momentnyckel.
  3. Använd inte domkraften som följde med bilen, utan palla upp den för att undvika förödande konsekvenser.
  4. Många glömmer att ta bort centreringsringar.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt