Thomas jobb: Krascha en ny Volvo varje dag

Varje arbetsdag krockar de en ny Volvo på jobbet. 
Nu firar Volvo Cars Safety Centre 20 år. 
– Oavsett scenario kan vi återskapa det här på Volvo Cars Safety Centre och analysera det i detalj, säger säkerhetsingenjören Thomas Broberg.

Säkerhetscentret krockar i genomsnitt en helt ny Volvo om dagen. Nu firar Volvo Cars Safety Centres krocklaboratorium sitt 20-årsjubileum. När laboratoriet invigdes år 2000 var det ett av världens mest avancerade krocklaboratorier, och det är det på många sätt än idag.

 – Att arbeta för säkerhet handlar inte om att klara ett test eller att få ett säkerhetsbetyg, säger Thomas Broberg, en av Volvo Cars ledande säkerhetsingenjörer och en veteran på företaget genom två årtionden.
– Vårt engagemang för säkerhet handlar om att ta reda på hur och varför olyckor och skador inträffar och sedan utveckla tekniken för att hjälpa till att förebygga dem. Vi hoppas att vårt banbrytande arbete kommer att inspirera andra att ta efter oss i vår ambition att minska antalet trafikdödade världen över.

Volvo Cars Safety Centres krocklaboratorium gör det möjligt att återskapa otaliga trafiksituationer och -olyckor, och utföra tester som går längre än de lagstadgade kraven.

 Laboratoriet har två testbanor som är 108 respektive 154 meter långa. Den kortare av de båda banorna är rörlig och kan vinklas mellan 0 och 90 grader, vilket möjliggör krocktester i olika vinklar och hastigheter, eller för att simulera en krock mellan två bilar i rörelse. Bilarna kan krockas i hastigheter upp till 120 km/h.

 Utomhus finns det plats att utföra tester som krockar där bilen voltar efteråt samt avkörningar, där bilar i hög hastigheter katapulteras ner i ett dike. Här erbjuder Volvo Cars även räddningstjänster möjlighet att finslipa på sina livräddande färdigheter, som när man tidigare i år släppte nya Volvobilar från en höjd av 30 meter [DJ(1] för att simulera de omfattande skador som man kan se i extrema krockscenarier.

 Inne i stora hallen används en enorm krockbarriär för att testa olika typer av kollisioner, som frontalkrockar, påkörningar bakifrån och från sidan. Med en vikt på häpnadsväckande 850 ton kan barriären vid behov flyttas runt med hjälp av luftkuddar.

 Dessutom finns det cirka två dussin andra fasta och flyttbara barriärer som används vid krocktester, inklusive en struktur som har formen av en älg för att simulera älgolyckor.

 Vid krocktesterna är bilen, krocktestdockorna och barriärerna utrustade med sensorer som gör att Volvo Cars ingenjörer kan följa hela händelsekedjan i detalj. Dussintals kameror med ultrahög upplåsning filmar även krocktesterna ur alla tänkbara vinklar.

 Innan ett fysiskt krocktest genomförs har den aktuella bilmodellen redan genomgått tusentals datorsimulerade krocktester. Alla data som dessa tester genererar används sedan av Volvos ingenjörer för att utveckla säkrare bilar.

När företaget nu går mot en helt elektrisk framtid har säkerhetscentret utrustats och förberetts specifikt för att även genomföra krocktester för elbilar.