Kia EV4 är Tesla Model 3:s nya utmanare. Nu har de första testerna gjorts på elbilen – som får beröm.
– Det här är en riktigt användbar och bekväm bil, säger Top Gear.
I slutet av sommaren avslöjade Kia att produktionen av Kia Ceed läggs ner och ersätts av den elektriska Kia EV4. I Europa kommer den att tillverkas i Slovakien, och elbilen får en räckvidd på upp till 625 km. EV4 förväntas bli en tuff utmanare till Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3.
Kia EV4 erbjuds med ett mindre batteri på 58,3 kWh och ett större på 81,4 kWh. Oavsett batteristorlek är elbilen utrustad med en elmotor i fram på 204 hästkrafter och ett vridmoment på 283 Nm. Toppfarten är 170 km/h, och accelerationen från 0 till 100 km/h tar 7,4 sekunder. Det mindre batteriet kan laddas från 10 till 80 procent på 29 minuter, medan det större tar 31 minuter.



De svenska priserna är klara för Kia EV4. Med det lilla batteriet på 58 kWh och en räckvidd på 44 mil börjar priserna på 476 900 kronor. Köparna kan välja på sedan och halvkombin som Kia kallar för Fastback. Den dyraste versionen EV4 Fastback GT Line Long Range kostar från 644 900 kr. Nu har journalister från hela världen fått provköra elbilen och nu ska vi tillsammans gå igenom vad de tycker om den.
Test och recension Kia EV4 Peter Esse
Här provkör Peter Esse nya Kia EV4 på sin Youtubekanal.
Recension Kia EV4 Top Gear
Brittiska biltidningen Top Gear har fått provköra nya Kia EV4 och ger den 8 av 10 i betyg. De uppskattar elbilens räckvidd och hur den känns att köra. De tycker även att man sitter väldigt bra i förarsätet. Däremot tycker de EV4 kändes sämre på gropiga vägar.
– Den har ett ganska skarpt pris med tanke på räckvidden, utrustningen och utrymmet, så det är en bra början. Dessutom är Kias elektriska teknik både väl avancerad och pålitlig, skriver Top Gear.
– Det är också en bil med en verkligt lugnande karaktär. Den mjuka körningen och tar dig till slutmålet utan besvär. Du kommer aldrig att bli frustrerad av styrsystemet, fortsätter Top Gear.
Recension Kia EV4 Autocar
Autocar har också fått provköra nya EV4. De tyckte att elbilen var bekväm att köra, även om körkänslan inte var särskilt spännande. De menade också att interiören höll hög kvalitet och var lätt att använda.
– Den ser definitivt inte ut som en Golf 7. Med sina vertikala “stjärnkarta”-strålkastare, djärva svarta hjulhus, boomerang-bakljus och diverse ovanliga snedstreck kommer den garanterat att dela åsikter. Vi gillar däremot att det finns tid för en design som inte försöker tillfredsställa alla, skriver Autocar.


Test och recension Kia EV4 Everything Electric Cars
Här prövar Everything Electric Cars nya Kia EV4.
Recension Kia EV4 What Car?
Även What Car? har fått provköra nya Kia EV4 och ger den 4 av 5 stjärnor. De uppskattar elbilens rymliga baksäte och långa räckvidd. Däremot tycker de att körkänslan är tråkig och klagar på att den har en långsam laddning.
– Kia EV4 är en begåvad elbil med hyfsad prestanda, lång räckvidd och massor av benutrymme bak. Den vanliga halvkombiversionen är mest logisk, särskilt i instegsmodellen Standard Range Air, även om Long Range-versionen är värd att titta på om du regelbundet reser runt, skriver What Car?
Recension Kia EV4 Car Magazine
Car Magazine ger Kia EV4, 4 av 5 stjärnor. De är mindre imponerade av elbilens laddhastighet och genomsnittliga prestanda, men ger ett stort plus för Kians komfort, räckvidd och benutrymme i baksätet.
– Kias allra första helt elektriska sedan har en rejäl konkurrens i form av Tesla Model 3, men det är inte otänkbart att den stjäl försäljningen från super-Teslan. Den är sämre när det gäller prestanda och laddhastighet, men EV4:ans kupé, totala körkomfort, baksätesutrymme, räckvidd och sju års garanti på 16 000 mil pekar mot en genuin Tesla-rival, skriver Car Magazine.


LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.