Tester: ”Elbilen Porsche Macan är ett monster”

Nya elbilen Porsche Macan har inte ens premiärvisats ännu. Men redan har de första testerna av journalister gjorts. Porsche är ivrig att få ut bilen som ska konkurrera med BMW iX3 och Mercedes EQE. Den nya elbilen som ska bli Porsches storsäljare lovar gott. Toppversionen Macan Turbo S får 612 hästkrafter.
– Den här saken är ett monster, skriver Inside EV

Porsches nya elbil Macan har försenats av stora mjukvaruproblem, men nu är den äntligen på gång. Bilen delar arkitektur med nya Audi Q6 E-tron, den så kallade PPE-plattformen. I slutet av året ska elektriska Macan börja tillverkas i Leipzig. Men redan nu har några utvalda medier bjudits in för att provköra bilen. Det är lätt att förstå att Porsche är ivriga att visa upp sin nya elbil. 

Den bensindrivna Porsche Macan kommer att fortsätta säljas parallellt med den eldrivna Macan, förvirrande nog ska båda bilarna heta Macan. Under maskeringen är den elektriska modellen mer lik Taycan än sitt syskon. Det kommer också att finnas en ruffare terrängversion av Macan. 

Batteriet hos den elektriska Macan kommer att vara på 100 kWh, och räckvidden blir över 50 mil, i basversionen betydligt mer. Den ska bli en verklig snabbladdare och ska kunna tanka in 100 km räckvidd på fyra minuter med en laddhastighet upp till 270 kW. Macan får till skillnad av Taycan enbart en enväxlad transmission. 0-100 km/h ska gå på under 4,4 sekunder och toppfarten stannar inte förrän vid 250 km/h. Macan Turbo S blir naturligtvis ännu snabbare. 

En av de som redan har fått provköra är Autocar, och ska vi tro britterna kommer ingen att bli besviken på Macan. Motorerna beskrivs som enastående smidiga och väghållningen är på topp. 
– Styrningen är mycket exakt och tyngre än den hos Audi SQ6 E-tron, som vi nyligen körde i prototypform. Porsche Active Suspension Management-systemet som kommer som standard på Macan Turbo får luftfjädring och nya dubbelventilsdämpare, vilket ger enastående karosskontroll och självnivellering, skriver Autocar. 

Även elbilssajten Inside EV har fått känna på en prototyp av Porsche Macan. En elbilssajt är kanske partisk i frågan, men de förutspår att den elektriska Macan kommer slå ut den bensindrivna versionen. 
– Den här saken är ett monster. Efter att ha blivit nästan invaggad i sömn tidigare, erkänner jag att jag inte förväntade mig att den nya Macan skulle vara ett sådant kraftpaket i svängarna. Ju hårdare jag tryckte, desto bättre reagerade den, blev verkligen levande när jag vred över lägesratten till Sport Plus, skriver Inside EV.

Även hemma i Tyskland verkar Porsche Macan imponera i elektrisk form. Auto Bild har fått känna på bilen som ännu inte premiärvisats. De fick göra en provtur runt Stuttgart och på Porsches testbanor. Toppversionen Macan Turbo S trycker på fint och gör 0-100 km/h på fyra sekunder.  
– Även när den är helt elektrisk rör sig Macan smidigt runt hörnen – även om den inte kan dölja sin vikt, blir Auto Bilds omdöme.