Testar nya Toyota GR Yaris på bana – “en gatlegal rallybil”

Här är den lilla rallybilen som du snart kan köra på svenska vägar. Nya Toyota GR Yaris har turboladdad motor på 261 hästkrafter och fyrhjulsdrift.
Nu har japanska motorjournalister testat kraftpaketet på racingbana – och det blev många sladdar i kurvorna.

Om några månader kommer en riktig liten busbil till Sverige. Toyota GR Yaris är framtagen som den officiella homologiseringsmodellen för Toyotas nya rallybil  – men är naturligtvis också godkänd för gatan. Och vilken busbil det verkar vara!

Under huven finns en helt nyutvecklad trecylindrig 1,6-liters turbomotor som levererar 261 hästkrafter och ett vridmoment på 360 Nm. Växellådan är sexväxlad manuell.
Ett av målen under utvecklingen var ett så bra vikt/effektförhållande som möjligt. Chassit är därför tillverkat i främst olika lättviktsmaterial, bland annat med kolfibertak och motorhuv, dörrar och baklucka i aluminium. Resultatet är en så låg tjänstevikt som 1 280 kg – vilket ger 4,9 kg per hästkraft. Accelerationen 0–100 km/h går på mindre än 5,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 230 km/h.

Den nya fyrhjulsdriften har en responsiv koppling som teoretiskt kan fördela drivningen från 100:0 (enbart framhjulsdrift) till 0:100 (enbart bakhjulsdrift). Standardläget ger en 60:40-fördelning medan Sport-läget har en 30:70-fördelning. I Track-läge kan fördelningen låsas till 50:50 för bästa banprestanda.

Om du vill se bevis på banprestandan kan du klicka in videon här i artikeln. Det gör inget att man inte förstår ett ord av vad de japanska motorjournalisterna säger. Uppvisningen på banan och de glada ropen säger oss att bilen är en pigg liten rackare.

Toyota beskriver sin busiga bil så här:
“Nya GR Yaris är ingen vanlig småbil. Laddad med kunskap och teknologi från WRC levererar GR Yaris en sportbilskänsla varje dag, oavsett vilka vägar du kör på.”

Redan nu kan man beställa GR Yaris, och få bilen i början av 2021.
Priset är 395 000 kronor för en basutrustad modell. Om du vill ha ett “Circuit Pack” med mer sportkänsla (bl a racinganpassade stötdämpare och diffbroms fram och bak) är priset 417 000 kr.

Snabbfakta Toyota GR Yaris

Acceleration (0–100 km/h): 5,2 s
Toppfart: 230 km/h
3 cylindrig radmotor
Bränslesystem: D4S -direkt & indirekt insprutning
Överladdning: Turbo
Cylindervolym: 1 618 cm3
Max effekt: 261 hk (DIN)/192 kW
Max Vridmoment: 360 Nm
Drivning: GR-FOUR 4WD-system
Växellåda: Manuell 6–växlad
Längd: 3.995 cm
Bredd: 1.805 cm
Höjd: 1.460 cm
Hjulbas: 2.558 cm
Spårvidd fram: 1.530 cm
Spårvidd bak: 1.560 cm
Tjänstevikt (utan förare): 1 280 kg

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester